• Possibilidades e desafios na contextualização dos conteúdos de física do ensino médio 

      Nogueira, Carolina de Luca Menezes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)
      This work has as presupposition that the teaching of physics can train students to prepare them for work and citizenship, since it allows to relate the contents and physical phenomena with the reality of the students, ...
    • A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos 

      Mazari, Elenilson José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)
      Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ...
    • As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais 

      Baptista, Rafael Ferraz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)
      This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ...
    • Uma investigação sobre o desenvolvimento da escrita em aulas de ciências no quinto ano do ensino fundamental 

      Nunes, Maria Betânia Tenório (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2012)
      The study characterizes the written record of a group of students from the 5th grade of primary classes in Brazil, in investigative science and its contribution to the development of writing. We analyze the interactions ...
    • Uma análise da perspectiva investigativa em material didático de ciências: coerência com a proposta pedagógica? 

      Oliveira, Andréia Aparecida Arruda de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/02/2014)
      In the present research, we analized the pedagogical proposal from the learning system of SESI/SP, implanted in the educational web of the city of Araraquara, inland São Paulo. The four books to teach Science recommended ...
    • Grupos operativos: a construção do conhecimento mediante uma relação dialógica 

      Oliveira, Junio Pereira Virto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)
      Comprehensive education in Brazil is a recent trend, a process that is under construction requiring adaptation of the educational system, especially in its methodological aspects, thus there are great gaps in the understanding ...
    • A abordagem da interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências do PNLD 2020 

      Gama, Eydher Floriano Pereira Eleutério (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2021)
      The term interdisciplinarity is used in several contexts in our society, among these contexts, we have the area of education and teaching materials. In the educational context, we find the approach of interdisciplinarity ...