• A arte nos contextos histórico-filosófico e do ensino no Brasil : uma abordagem a partir de aspectos teóricos e das distintas visões da comunidade escolar 

      Biesdorf, Rosane Kloh (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2012)
      This study aims to research two main areas: preliminary and in a propaedeutic way, the concept of art in its historical / philosophical trajectory according to authors and artists of significant eras to what one might call ...
    • A influência das disposições culturais no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes do Ensino Superior (ENADE) 

      Silva, Marcio da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2013)
      This work falls within the scope of researches on the school career / academic students of different social groups. This is a study on the performance of Brazilian students in the National Performance Higher Education ...
    • À procura da criança: sentimento e educação negativa em J.-J. Rousseau 

      Silva, Diogenes Galdino Morais (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)
      Le but de cette recherche est d'analyser le concept de l'éducation de l'ouvrage d'Emile, ou De l'éducation chez Jean- Jacques Rousseau, L'objectif est de démontrer à quel point l'éducation négative peut être pensée comme ...
    • República, liberdade e educação em Thomas Jefferson 

      Machado, Denise de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This study deals with the resumption of the philosophical and political principles that support the notion of education, freedom and republic, according to the perspective of author Thomas Jefferson. The central objective ...
    • Tecnologia e gamificação na prática do ensino de filosofia: a experiência com olimpíadas filosóficas 

      Pereira, Murilo Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 26/06/2024)
      This work aims to present the importance of discussing the use of technology in the teaching of philosophy, as well as to make the learning of philosophy more engaging for students by proposing gamification and the use of ...
    • A filosofia na BNCC-EM: possibilidades, tensões e limites 

      Estrela, Tatyane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 20/08/2024)
      This work analyzes the possibilities, limits, and tensions of the presence of philosophy in the BNCC-EM based on competencies and skills. After studying the BNCC-EM, in dialogue with recent literature on philosophy teaching ...