• A arte nos contextos histórico-filosófico e do ensino no Brasil : uma abordagem a partir de aspectos teóricos e das distintas visões da comunidade escolar 

      Biesdorf, Rosane Kloh; http://lattes.cnpq.br/3168766696896238 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 19/12/2012)
      This study aims to research two main areas: preliminary and in a propaedeutic way, the concept of art in its historical / philosophical trajectory according to authors and artists of significant eras to what one might call ...
    • O ensino de filosofia na Reforma Gentile (1923- 1925) 

      Domenici, Marcos Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/0018310284494570 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 29/06/2015)
      The objective of this research is to develop a study around the teaching of Philosophy in the Italian secondary schools, based on the education reform fostered by Giovanni Gentile, Ministro della Pubblica Istruzione ...
    • A Fruição Estética dos Jogos Teatrais no Filosofar 

      Mendes, Fábio Pereira; http://lattes.cnpq.br/0759019015800474 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)
      In this study we will examine how theater art and theater education can be a teaching procedure conducive to philosophical reflection in the classroom and to the production of knowledge in the discipline of Philosophy in ...
    • Michel de Montaigne : conversações sobre educação 

      Morador, Natanailtom de Santana; http://lattes.cnpq.br/2079836931201681 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 07/03/2017)
      Cette recherche a conduit a une réflexion sur la question de l'éducation dans les Essais de Michel de Montaigne. Ensuit, dans le premier moment, nous avons cherché à comprendre les caractéristiques qui ont marqué l'écriture ...
    • Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade 

      Silva, Carla Campos Batista da; http://lattes.cnpq.br/6623739056952083 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ...
    • À procura da criança: sentimento e educação negativa em J.-J. Rousseau 

      Silva, Diogenes Galdino Morais; http://lattes.cnpq.br/8107978880615790 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 28/02/2014)
      Le but de cette recherche est d'analyser le concept de l'éducation de l'ouvrage d'Emile, ou De l'éducation chez Jean- Jacques Rousseau, L'objectif est de démontrer à quel point l'éducation négative peut être pensée comme ...
    • A influência das disposições culturais no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes do Ensino Superior (ENADE) 

      Silva, Marcio da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 29/08/2013)
      This work falls within the scope of researches on the school career / academic students of different social groups. This is a study on the performance of Brazilian students in the National Performance Higher Education ...