Browsing by Advisor "Nakayama, Bárbara Cristina Moreira Sicardi"
Now showing items 1-12 of 12
-
Constituição docente do enfermeiro: o estado da arte das produções brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 29/09/2017)The action of teaching is strongly rooted in a teacher's training. Assuming that teaching is one of the possible fields of action of the nurse, and that it requires specific training considering that it constitutes a ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Contribuição das práticas educativas para o ensino da matemática nos anos iniciais: análise de uma experiência disciplinar colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), , 11/12/2013)The present research aims to identify the contributions of the discipline Methodology and Practice of Mathematics Teaching on the Training of teachers who teaches mathematics in the early years of Elementary School. The ... -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
Por trás do currículo oficial, que Geometria acontece?: um estudo sobre os saberes anunciados nas narrativas de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 15/12/2015)This research aims to identify the teacher's knowledge announced by a group of teachers Initial Years of elementary school (1st to 3rd grade), linked to PNAIC (National Pact for Literacy Certain Age) in 2014 in the city ... -
Interfaces e perspectivas históricas do processo de formação continuada de professores do Programa "Teia do saber" no estado de São Paulo: elementos para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 23/02/2015)This dissertation to analyze a Continuing Education Program - FC of teachers, the "Web of Knowledge" in São Paulo nos 2003 and 2005. For the search director, elected how question/problem: What are the interfaces Web of ... -
Narrativas educativas de professoras que atuam na EJA: percepções sobre gênero e sexualidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/11/2016)This paper reports a research linked to the Center for Studies and Research on Narratives, Training and Teaching Work (Nepen) developed at the Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos (UFSCar) ... -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ...