Browsing by Advisor "Souza, Deisy das Graças de"
Now showing items 1-20 of 40
-
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
Avaliação de procedimentos de ensino para ampliar a produção oral de sentenças em crianças com implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2019)Researches in verbal learning of sentences, in cochlear implants’ (CI) users, are recent and suggest the potential of equivalence-based instruction (EBI) and matrix training to promote the symbolic relations, the control ... -
Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ... -
Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ... -
Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/04/2013)Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Investigações sobre discriminações simples e discriminações condicionais em abelhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/04/2012)Research on stimulus equivalence constitutes an experimental approach to assess variables underlying the development of symbolic behavior, which depends on the establishment of conditional relations between stimuli. ... -
Aquisição de discriminações auditivo-táteis e emergência de leitura recombinativa em Braille
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/12/2014)Reading is a complex ability that involves a set of discriminated operants. In exposure to discrimination teaching with printed words the elements are combined and recombined in new words that control how to read the new ... -
Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/06/2014)The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ... -
Inclusão de objetos em classes de fotos equivalentes por pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/02/2015)The present study aimed to investigate whether preschool children would acquire arbitrary conditional discriminations between pictures of objects, whether they would form equivalence classes between the photos and if they ... -
Um procedimento para investigar aprendizagem discriminativa e formação de classes funcionais em cães (Canis familiaris)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/07/2012)The investigation of symbolic or pre-symbolic behavior in dogs requires the establishment of arbitrary relations among stimuli. A way to teach such relations is requiring a common response in the presence of each one of ... -
Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2015)Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ... -
Compreensão e produção de fala em crianças com deficiência auditiva pré-lingual usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)Acquisitions of verbal functions in prelingually deaf children have shown progress in the listener s behavior, but less significant gains in the speaker s behavior. The aim of this study was to develop and assess the ... -
Análise funcional como instrumento de inclusão no ensino de língua estrangeira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/08/2004)The objective of this study was to implement and evaluate the effects of a workshop for English language teachers in how to plan teaching strategies based on a functional analysis of the student s performance. An underlying ... -
Linha de base cumulativa e sistema de conseqüências no ensino informatizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/06/2009)The study evaluated two versions of a computerized program for teaching reading skills (de Souza e de Rose, 2006) which was intended to teach the relations between sets of stimuli consisting of a written word, a picture ... -
Avaliação da eficácia de um programa suplementar para o ensino de leitura e escrita aplicado em ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 07/08/2008)A computerized teaching program for the individualized teaching of reading and writing has been developed and periodically revised by a research team. Designed under the conceptual framework of stimulus equivalence, the ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Análise da interação profissional-paciente no atendimento odontopediátrico como requisito para a capacitação do dentista para o trabalho com pacientes especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)The dental treatment and all its components (behaviors and the clinical environment) frequently acquire aversive functions. The objective of this study was to describe strategies used by the dentist and its effects on ... -
Programa de atividades recreativas para aprendizagem de leitura e escrita: contextualização das palavras ensinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 20/04/2009)The goal of this study was to develop a program of object-playing tasks to teach nameobject relations, and to verify its effects on learning reading and writing. To teach reading participants were exposed to a computerized ... -
Discriminações simples simultâneas e sucessivas - na formação de classes funcionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/02/2010)Functional classes can be established thorough simple discrimination and repeated reversals training. However, successive reversals necessarily involve experience with the occurrence of errors, which may interfere with ...