Listar por asesor "Williams, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque"
Mostrando ítems 1-20 de 28
-
Violência intrafamiliar e envolvimento em "bullying"no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/03/2006)Many studies have shown that children exposed to domestic violence are at risk of presenting behavior problems and other adjustment problems at school. Nevertheless, few studies have assessed the relationship between ... -
Inventário de potencial de abuso infantil - CAP: adaptação transcultural, fidedignidade e validade para o Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/08/2010)This study aimed at developing a cross-validation of the Child Abuse Potential Inventory (CAP) to Brazil. The specific objectives were to verify the semantic equivalence of the measure, to investigate and to assess the ... -
Violência doméstica e desempenho escolar: desafios para o judiciário e para a educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)Children, as well as women, the elderly and the disabled, are the preferential victims of violence. The child ca be a direct or indirect victim of such phenomenon (as in the case of children exposed to marital violence). ... -
O abrigo como fator de risco e proteção: indicadores e avaliação institucional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2007)Research indicates how foster care institutions problems may harm the development of children and adolescents in need for protection. Thus, a more efficient practice by professionals who work in these entities could ... -
Avaliação de programa de educação positiva com recursos tecnológicos para mães que agridem fisicamente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/04/2015)This thesis involves a compilation of scientific texts and comprises four manuscripts: one book chapter and three Journal papers. Such texts are articulated in order to structure the theoretical support, the development ... -
Contação de histórias como estratégia para a prevenção do abuso sexual infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/03/2014)Child sexual abuse, according to the World Health Organization, has become a matter of public health, requiring interventions in the different spheres of society. Although alarming information, there are still few reports ... -
Trauma e histórico de vitimização na escola: um estudo retrospectivo com estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 20/02/2014)School victimization may favor the occurrence of traumatic symptoms and Post Traumatic Stress Disorder (PTSD). This Doctoral Thesis had the following objectives: validate the American retrospective instrument Student ... -
Trauma craniano violento: conhecimento parental e avaliação de material informativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 07/02/2013)This dissertation is a compendium of four scientific papers. Each paper describes a stage of the study, with the final goal of evaluating the effectiveness of different materials to increase parents knowledge on abusive ... -
Consumo de álcool entre universitários: histórico de violência como risco e religião como fator de proteção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 07/03/2013)Alcohol consumption among College students has been a main concern among different sectors of society around the world. Risk factors associated to this behavior are not clear and more research is needed. The objective of ... -
Histórico familiar de mulheres encarceradas: fatores de risco e proteção para os filhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/03/2013)This dissertation was developed in the form a group of scientific papers which are interconnected in order to describe the main risk and protective factors experienced by incarcerated mothers and their children. Initially ... -
Avaliação de um programa preventivo de violência escolar: planejamento, implantação e eficácia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 31/08/2012) -
Efeitos de uma intervenção com monitores de Organização Não-Governamental para minimizar problemas de comportamento em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010) -
Avaliação de um programa de práticas educativas para monitoras de um abrigo infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2007)In the last few decades, it seems to be increasing the number of families who find difficulties to educate its children. The most frequent parents concerns are: the difficulty of establishing limits to the behavior of ... -
Sensibilização de profissionais do Programa Saúde da Família (PSF) para notificação de violência contra criança e adolescente: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2011)Studies show that when dealing with cases of abuse, health professionals have difficulties in identification and reporting. These difficulties are related to a gap on this topic on their professional training, the reproduction ... -
Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2003)Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ... -
Risco e resiliência em escolares: um estudo comparativo com múltiplos instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008)With the aim of contributing to the knowledge of risk and resilience factors involved in child development, this study had the goal of identifying these factors among students from low-income families. The characteristic ... -
Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2004)Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ... -
Violência em escolas com características de risco contrastantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 09/02/2009)The school context was pointed out as favorable in regards to violence prevention efforts. However, Brazilian studies revealed the existence of violence in the schools, in spite of the absence of valid instruments, and ... -
Capacitação de conselheiros tutelares: instruir para aprimorar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2004) -
Eficácia de procedimentos para maximizar senso de bem-estar e competência parental a mulheres vitimizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Studies have shown that inappropriate parenting styles are developed by learning parental behaviors modeled by their own parents. Furthermore, parents with a history of childhood aggression tend to continue struggling with ...