Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL"
Now showing items 1-20 of 28
-
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Aquisição e manutenção de comportamentos de leitura e fluência através de contingências de repetição oral e velocidade nos procedimentos de equivalência de estímulos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/11/2007)The studies described here are related to the acquisition of reading behaviors, and are based on the stimulus equivalence paradigm. The objectives of Study 1 had been to investigate if the incorporation of the repetition ... -
Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ... -
Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
Concepção de tecnologia dos Programas São Paulo Faz Escola e Inova Educação: permanências ou rupturas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)The driving element of this research arises in the context of emphasis on the technology theme in educational programs and policies that guide the school curriculum. Affiliated to the State, Politics and Human Formation ... -
Desenvolvimento de um sistema digital na perspectiva do Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA): formação de professores para elaboração de planos de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This research aimed to plan, develop and evaluate a prototype of a digital system designed to guide, in a self-directed way, the elaboration of a lesson plan that applies the principles of Universal Design for Learning ... -
Introdução à Mecânica Quântica no Ensino Médio através de uma discussão sobre a constante de Planck
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)In this work, we develop an educational product to introduce quantum mechanics in High School through a discussion about Planck's constant. As a learning framework we used David Ausubel's Meaningful Learning Theory (MLT). ... -
Análise de recursos audiovisuais utilizados por docentes do ensino superior nas disciplinas de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)The Brazilian Sign Language is a visual-gestural language, and its learning takes place mainly through the visual channel. Therefore, the audiovisual resources present in didactic materials for the teaching of Libras in ... -
Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ... -
Efeito de intervenção educativa em precauções na atenção primária à saúde: ensaio clínico randomizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 01/11/2019)Introduction: health professionals’ compliance to Standard and Specific Precautions is essential to prevent transmission of microorganisms, but it is known that this compliance is still very small. Strategies that favor ... -
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)In chemistry education, blogs have been used as a pedagogical strategy, enabling students to participate more actively in the teaching and learning process. This research aims to develop and stimulate argumentative practice ... -
Desenvolvimento de um jogo pedagógico virtual para o ensino do equilíbrio químico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)Chemical equilibrium is an issue of fundamental importance for the understanding of chemical reactions. However, their presence in High School is given in a little problematized and conceptual, turning very ... -
Machine Learning e ensino individualizado na Matemática: uma ferramenta para o professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)This research aims to investigate how the use of Machine Learning can contribute to the teacher in the identification of the mathematical skills of the students of the three years of High School for individualized teaching ... -
Apresentação da música não contingente anterior à iniciação de estereotipias vocais em crianças com Transtorno do Espectro do Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/05/2021)Vocal stereotypies have been described in behavioral literature as repetitive responses to any words or sounds, usually maintained by automatic reinforcement, often presented by individuals within the Autism Spectrum ... -
Manual de experimentos de física utilizando um smartphone
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ... -
Desenvolvimento de um Apontador Estelar para o ensino de astronomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 12/12/2018)By analyzing the optoelectronic equipments available for the teaching of astronomy, it was observed that there is no equipment that uses a beam of laser light commanded by a computer for orientation in sky observations. ... -
Alfabetização e letramento digital na formação docente para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/09/2021)In the midst of digital information and communication technologies, it is not enough for the teacher to know how to use these technologies on a daily basis. The society of the technological age brings the need for teaching ... -
Uma proposta de sequência de jogos de química para estudantes com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/07/2023)Games in chemistry teaching are important tools that can contribute to the teaching-learning processes due to their ability to stimulate the development of cognitive and creative aspects and also to enable the construction ...