Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ORIENTACAO E ACONSELHAMENTO"
Now showing items 1-20 of 28
-
Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
Ensino de química para pessoas com deficiência visual: um estudo por meio da revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/01/2017)Education in Sciences is strongly influenced by the public policies and legislation in course. Among the challenges that the profession demands, is the paradigm of inclusive education, which is even greater when teaching ... -
Guerreiras afro-atlânticas: mulheres refugiadas em busca de sua outra no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)The aim of the research was to analyze how the specificities of gender, race, class and sexual orientation in the context of the refuge configures the experiences in the daily life of women and in their experiences of ... -
O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ... -
Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ... -
Composição de formação: narrativas (auto)biográficas como acordes do formador-professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)The field of formation of the trainer is a recent theme and still little investigated in the educational literature, which justifies the importance of this study. This work is configured as a research-training, because ... -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
É tempo de travessia: os múltiplos caminhos de jovens universitários para a vida adulta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 08/03/2017)The main objective of this research is to understand the transition modes for the adult life of University students. From comprehensive interviews guided by a semi-directive script, we sought to understand a set of experiences ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
Possibilidades e desafios na contextualização dos conteúdos de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)This work has as presupposition that the teaching of physics can train students to prepare them for work and citizenship, since it allows to relate the contents and physical phenomena with the reality of the students, ... -
Modos de vida e convívio escolar : o assentamento rural Santa Helena - São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)This work is a result of various concerns that have marked the personal and professional life of the researcher. We undertook efforts to investigate the social practice of the School Life of adult students who attend the ... -
Orientador pedagógico iniciante: inserção profissional e saberes necessários à atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The objective of this research is to understand the process of professional insertion and knowledge necessary to perform of the pedagogical advisor at the beginning of his career. Because of that we carried out the Curricular ... -
Atendimento Educacional Especializado em escolas de tempo integral da Rede Municipal de Ensino de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/05/2022)The demand for Specialized Educational Assistance (SEA) has been growing considerably in Brazil, as well as Integral Education, possibly because of Public Policies such as Fundeb and the National Education Plan (NEP). The ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Os caminhos pedagógicos de Janusz Korczak: análise documental de teses e dissertações nacionais de 1999 a 2017
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This work had as a proposal to develop the theme: “The pedagogical paths of Janusz Korczak: documental analysis of national theses and dissertations from 1999 to 2017”, in the educational area, in order to seek the pedagogical ... -
FACLibras: Uma proposta de ferramenta para avaliação da compreensão da língua brasileira de sinais- LIBRAS por jovens surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)The bilingual education model for the deaf defends, among other aspects, the appropriation of the Brazilian Sign Language (Libras) as a first language and that teaching this language is important, especially in dialogic ... -
Conhecimento e vivência de professores da educação infantil e fundamental com relação à Asma: estudo misto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 24/02/2022)Objective: analyze the level of knowledge of teachers about asthma and learn about their experiences with asthma exacerbations at school. Method: This is a mixed explanatory sequential study carried out with kindergarten ... -
A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ...