Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL"
Now showing items 1-20 of 81
-
Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2017)In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ... -
Políticas de ações afirmativas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ): o curso de Pedagogia em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2018)The objective of this research was to analyse which initiatives and repercussions with regard to the democratization of the affirmative policies of action about the admission and continuity in the college education of the ... -
Práticas de objetivação e subjetivação docente: estratégias de saber-poder no contexto do Pibid
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This work aims to question teacher´s objectivation and subjectivation practices in the context of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching (Pibid). In the dissertations and thesis researched about ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
Discursos (des)valorizados sobre a avaliação: compreensão dos movimentos discursivos da ABMES e da Andifes no mercado linguístico das políticas públicas de avaliação da educação superior brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)This work aims to identify which were the political discourses of educational agents regarding the evaluation of higher education were articulated towards the evaluative State in the formulation of public policies of higher ... -
Avaliação na educação infantil: sentidos atribuídos por professores na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)This study aims to acknowledge the assigned directions by the teachers who work in daycare centers about early childhood educational assessment from the historical political context of the implementation of the “Guidelines ... -
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/11/2019)This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of ... -
Cotas para negros em universidades públicas no Brasil: significados da política contemporânea de ação afirmativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2012)This text aims to discuss the current policies concerning affirmative actions, especially the racial cotes, which in 2002 were implemented in Brazilian universities, above all in the public ones. After nearly one decade ... -
Correlação do IDEB 2015 com os indicadores educacionais: a situação atual das unidades federativas do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)The present work continues the research developed in my master's degree, entitled Mapeamento Quantitativo dos Impactos da Gestão Democrática no Desempenho das Escolas Públicas no Ideb 2013. Since we observed that the vast ... -
Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ... -
Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)With the increase in educational policies for school inclusion, the number of students with disabilities in Brazilian high school has been growing, which heightens the demands for actions geared to these students. Thus, ... -
Planejamento em educação física escolar: perspectivas x realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)The act of planning for the teacher is necessary to organize what and how certain content will be developed. In the municipality of this study, there is no curriculum for the Physical Education curriculum component or ... -
Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ... -
Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ... -
O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: a gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ... -
Tecnologia instrucional em educação especial: uma revisão integrativa da literatura (2008 – 2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Instructional Technology is an evolving field of knowledge, beyond the automation of processes and the use of technological resources. It comprehends theories and practices of planning, development, use, management and ... -
Política de ampliação do ensino fundamental para nove anos: percepções de professoras de uma escola da rede municipal de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research is inserted in the discussion field of enlargement of the primary education to nine years of duration, officialized, in Brazil, by the Law Nr. 11.274, in 2006. This law changed the length of primary education ... -
O trabalho docente com adolescentes privados de liberdade: sentidos de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/08/2019)This research aimed to investigate the meanings attributed by teachers of a CASA Foundation Unit, the challenges and the difficulties presented in the teaching work in this context. The specific objectives of this work ...