Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 627
-
Uma reflexão sobre a saúde mental dos estudantes de Medicina: importância do exercício físico durante a graduação e ação das atléticas no meio universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/11/2020)The aim of this study was to reflect and review the role and benefits of sports and athletics in the universities, especially among Medical students who presents with high rates of psychological disorders. It was carried ... -
Estratégias de ensino durante a pandemia da Covid-19: uma revisão de periódicos nacionais (2020-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This work is the result of a bibliographical research carried out in the Course Completion Work discipline, of the Pedagogy course, at the Federal University of São Carlos, guided by Prof. Dr. Adriana Fernandes Coimbra ... -
Educação na Pandemia: Experiências com os anos iniciais do ensino fundamental em escolas da cidade de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/09/2023)The present work is the culmination of an academic path, outlining the memories of a student of the Pedagogy course at the Federal University of São Carlos - Campus Sorocaba, during the unfolding of the Covid-19 pandemic. ... -
Arte/Educação na perspectiva da identidade negra: reflexões sobre educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/08/2023)The purpose of this work is to discuss the importance of anti-racist education as a part of Art/Education, serving as a catalyst for new cultural paradigms. This perspective is highlighted in the teaching of Art through ... -
Tecnologia digital e educação: uma análise crítica sobre a era da infância cyber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/08/2023)The present undergraduate thesis has as object of study the digital technologies related to the development and the learning of the child. Knowing that we live in a society marked by the insertion of digital technology in ... -
Educação Infantil: apontamentos da prática de uma auxiliar na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is a reflection of the daily work of an education assistant from questions about the division of labor in early childhood education. The objective was to analyze the role of the early childhood education assistant ... -
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The work has as its central theme the importance of storytelling in Early Childhood Education and is organized as follows: the context for choosing the object is exposed in the memorial, based on my experience as an intern. ... -
Afeto na educação infantil: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The present undergraduate thesis aims to analyze and comprehend the impact of emotional education on the academic development of children in early childhood education. To carry out this work, bibliographic research was ... -
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/08/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, proposes to analyze and understand the studies about the learning of children in Early Childhood Education based on storytelling, seeking an answer to the ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Análise bibliográfica de mulheres negras em cargos de gestão escolar pública por meio de ações afirmativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/04/2023)The objective of the research was to present a selection of studies that analyze the impacts of affirmative action policies with the objective of increasing the presence of black women in spaces of public school management. ... -
Formação de professores de matemática: expectativas e práticas pedagógicas sobre ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)This research has the general objective of developing, applying and evaluating a collaborative training program, with a view to the performance of mathematics teachers with students with visual impairment. The specific ... -
Aspectos que conferem complexidade a interpretação na perspectiva do intérprete educacional do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)At the expense of a greater insertion of the deaf in the academic environment, the educational intérpreter of Brazilian Sign Language - Libras, has been gaining recognition in relation to the importance of its performance ... -
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2023)Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ... -
Percurso cronológico dos registros visuais e táteis para o auxílio da comunidade surdocega: um recorte do período 2012-2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)Social interactions are key elements for the development and formation of societies. The networks of relationships provided by them happen through communicative phenomena that involve, above all, language. These resources ... -
Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2023)Sign languages, in general, have all levels of complexity and expressive power of oral languages, from the phonetic to the discursive level. However, all the plurality present in its structure cannot be noticed in the ... -
Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ... -
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ... -
Modo de viver dos/as moradores/as da ecovila Tibá de São Carlos: processos educativos emergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Ecovillages represent a resistance movement to the dominant system that questions the values of modern society by leading ways of life and coexisting that are guided by community and ecological principles. The Tibá ecovillage, ...