Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO RURAL"
Now showing items 1-6 of 6
-
O fechamento da escola no campo em Aporé/GO sob a hegemonia neoliberal no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2023)This paper exposes the result of a study about the closure of rural schools in the city of Aporé-GO between 1975 and 2001. The purpose of the research was to understand the territorial dynamics of capital in the Cerrado ... -
Fungos micorrízicos como potencial bioindicador de qualidade do solo de hortas urbanas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 23/08/2023)Organic urban agriculture contributes to the population’s food security. Plowing and harrowing are those techniques most used by urban family farmers to prepare soil for planting crops of interest. However, this type of ... -
Os sem terra e a educação: um estudo da tentativa de implantação da proposta pedagógica do MST em escolas de assentamentos no Estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/11/2002)The present research studies the fight for the land that caused the space (espacialização) and the territory (territorialização) of MST and construction of its agrarian reform project. In this time, MST had a special care ... -
Aprendizagem para resiliência socioecológica de comunidades rurais: sistema de indicadores a partir de uma escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Socioecological resilience is related to the ability of a socioecological system to adapt to disturbances, in order to transform itself and still maintain its structure and function. Learning for resilience can contribute ... -
Construção da ação docente: aprendizagens de professoras leigas em classes multisseriadas na escola do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/12/2007)The investigation of different processes that involve the teaching formation has been object of studies in Brazil and abroad and point a to the necessity of that the teachers know and do its daily one. Its still considered ... -
Awê: o sagrado e a etnicidade das Jokanas do Povo Pataxó na Aldeia Barra Velha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 08/08/2024)Brazil's cultural diversity is immense, reflected in its indigenous peoples who maintain not only distinct ethnic traits but also strong cultural expressions, characterized by 305 ethnic groups that speak 274 indigenous ...