• Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades 

      Pamplona, Renata Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)
      This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ...
    • Para uma ética da amizade em Friedrich Nietzsche 

      Oliveira, Jelson Roberto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 04/02/2009)
      This work aims to analyze the Nietzsche s project of an ethics of friendship, as it appears in the writings of the so-called second period of the production of the German philosopher (1876-1882). We begin with the hypothesis ...
    • Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

      Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...
    • Aísthesis e teoria da percepção no Teeteto 

      Silva, Daniel Reis Lima Mendes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/03/2012)
      In this thesis, we investigate in the first part of the Theaetetus how Plato develops the concept of aísthesis, demonstrating that at first he alternates it between the senses of mental perception and bodily sensation, and ...
    • Foucault, o ethos e o pathos de um pensamento 

      Gimbo, Fernando Sepe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      This dissertation develops a detailed study of the idea of critique in Foucault’s works. To this end, three key points are widely developed : ( 1) the problem of a " history of truth " ; ( 2 ) understand the importance and ...
    • O problema da verdade na filosofia de L. Wittgenstein: percurso da semântica à pragmática 

      Silva, Eduardo Simões (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/03/2008)
      This study aims to examine the problem of truth as it presents itself in L. Wittgenstein's philosophy. Problem this, which will be presented not isolated from discussions on the truth raised in the history of philosophy, ...
    • Desenvolvimento da ideia de sensibilidade em Diderot: o sonho de d'Alembert e o paradoxo sobre o comediante 

      Camargo, David Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
    • Sobre alguns traços idealistas na "interpretação espiritualista" de Max Weber: da fragmentação estética à crise ética moderna 

      Roselino, Luis Felipe Martins de Salles (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 08/04/2014)
      The main subject of this investigation is concerned with the idealistic influences on Max Weber spiritualistic interpretation. The problem gained as heritage from German idealism, initially referred as an inverted world ...
    • Miragem da conquista: a religião na teoria freudiana da cultura 

      Carone, André Medina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 24/03/2000)
    • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

      Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
    • Corpo e genialidade em Schopenhauer 

      Sávio, Nilton José Sales (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      Dans la métaphysique du beau, Schopenhauer rend possible un nouveau regard sur la réalité, par le concept de génie. Si dans les deux premiers livres du Monde, nous avons l'exposition sur la Représentation et la Volonté, ...
    • Dos fundamentos à prática de um ensino histórico-crítico de filosofia 

      Turini, Mateus Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      This dissertation presents a qualitative analysis about the theoretical-methodological foundations of the teaching of Philosophy in the Basic Education and from Historical-Critical Pedagogy (PHC). To this end, performs a ...
    • O Estado mínimo de Robert Nozick: uma análise acerca dos limites da ação estatal 

      Foderario, Vinicius Elias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)
      The aim of this research is to analyze the limits of state action, based on the perspective of political liberalism. The theme is approached from the criticism made by Robert Nozick, in Anarchy, State and Utopia (AEU), the ...
    • Heidegger e o problema da origem da negatividade a partir do fenômeno do nada 

      Silva, Taciane Alves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 12/03/2020)
      Nowhere else in the itinerary of Being and Time (1927) does Heidegger explicitly problematize the status of the nothing inherent in the structure of being of human existence when, from the notion of nullity, he recognizes ...
    • O atual e o virtual em Bergson e Deleuze 

      Henriques, Fernando Meireles Monegalha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The aim of the present study is to investigate the relations between the concepts of actual and virtual in the philosophies of Henri Bergson (1859-1941) and Gilles Deleuze (1925-1995). We, therefore, make a systematic ...
    • A lucidez imperfeita: ensaio sobre Freud como escritor 

      Carone, André Medina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 17/03/2008)
    • O dualismo pulsional em Freud 

      Marioto, Sabrina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      The purpose of this paper is to discuss Freud's dualistic drive, arguing that the transition from one dualism to another is not a rupture in his theory, but rather a movement in his thinking. For this, we start from the ...
    • Percepção e memória na filosofia de Henri Bergson 

      Pellegrino, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 18/03/2015)
      This text aims to present a particular reading of Matter and Memory, one of the leading books of Henri Bergson's work. It follows the route of Bergson's answer to the problem of duality of soul and body, spirit and matter, ...
    • Trabalho e interação: o problema da emancipação no jovem Habermas 

      Xavier, Vinicius dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 11/12/2014)
      The goal of this dissertation is to discuss the two main theoretical sources that Jürgen Habermas uses in his essay "Work and Interaction": the Hegel s philosophy of Spirit of Jena period (1804-1806) and the Marx s theory, ...
    • As análises do tempo de Wittgenstein e o argumento da linguagem privada: o fim da memória como parte da estrutura lógica do mundo 

      Silva, Guilherme Ghisoni da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 05/05/2011)
      The aim of this thesis is the study of Wittgenstein s analyses of time, during the middle period, and the connections of those analyses to the private language argument. This study showed the importance granted to memory, ...