Browsing by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA"
Now showing items 1-18 of 18
-
Falsos diminutivos do Português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/05/2023) -
Levantamento da realização do sujeito pronominal em entrevistas televisionadas: resultados iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This final paper aims to survey the number of occurrences and frequencies of expressed pronominal subject and null pronominal subject in texts of the television interview genre, produced in the year 2009. To achieve this, ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Linguagem inclusiva em destaque: pesquisa, análise e divulgação dos xis da questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/01/2022)Este trabajo de conclusión de curso tiene como objetivo investigar el lenguaje inclusivo, con miras a una definición coherente de su naturaleza. Partimos de su defensa, ya que consideramos su uso un factor de inclusión ... -
Variação linguística e rotação por estações: uma proposta de atividade didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/02/2024)El objetivo de este proyecto fin de carrera es presentar una propuesta de actividad didáctica sobre el tema de la variación lingüística, basada en la metodología de rotación por estaciones. La propuesta pretende analizar ... -
Sendo médico em português: histórias vividas e narradas por dois médicos cubanos em atuação no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/05/2023)In 2016, I had my first opportunity to teach Portuguese lessons abroad to speakers of other languages. My students were Cuban doctors who were preparing for the international mission organized by the Ministries of Health ... -
Vozes do sucesso: uma análise dos discursos sobre os vícios e virtudes da voz na mídia brasileira contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/09/2018)This paper analyzes discourses about what can be called the voices of success produced and / or conveyed by the great contemporary Brazilian media. More precisely, we describe and interpret the process of meaning production ... -
A resistência em Clarice Lispector: uma aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The object of study of this work is the novel An Apprenticeship or The Book of Delights, published in 1969, by the writer Clarice Lispector. The main objective is to show that this novel can be considered a “resistance ... -
Sororidade e empoderamento: uma análise do discurso feminista no Facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The feminism, as well as circulating in other spheres of communication, is a subject that has been discussed mainly on the web; it is possible to notice a growing circulation of texts about the referred movement in different ... -
Texto publicitário e Letramento Crítico no Livro Didático de língua portuguesa: ampliando paradigmas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/02/2018)The following master thesis intends to investigate reading activities related to advertising texts by conducting comparative analysis between two High School Portuguese textbooks (Brazil, PNLD-2015) whose sessions present ... -
Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)The literary reading seems to have achieved a central role by the activities of teaching Portuguese Language at the end of 19th century and the first decades of 20th century, acting as a starting point for the development ... -
Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ... -
Continuidades e descontinuidades em representações do leitor infantil: uma análise de projeções discursivas do leitor da Folhinha de 1963 aos dias atuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2016)Summary: In this paper, we analyze some writing practices adopted by Folhinha supplement linked to the newspaper Folha de S. Paulo since its launch, on September 8th, 1963, to the present day, seeking to raise certain ... -
A fala e a escrita de si na Educação de Jovens e Adultos: potencialidades das Situações Desencadeadoras de Aprendizagem no desenvolvimento da competência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Youth and Adult Education (EJA) represents a new opportunity for people who, from an early age, were urged to abandon their studies to work, often in unfavorable conditions, resulting in gaps in their school education. In ... -
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ... -
Redescobrindo Antonieta Dias de Moraes: contribuições do estudo interdisciplinar de sua correspondência passiva (1950 A 1975)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 21/01/2022)Antonieta Dias de Moraes name is not very well remember in the historiography of the Brazilian juvenile literature. She, as a writer and translator, received the titles of “communist poetess” and “Brazilian ambassador of ... -
A língua na tela: descrição e análise da variação do objeto direto anafórico de terceira pessoa em legendas profissionais e fansubs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2024)Assuming that an examination of the intersections between linguistic variation and genres is not only desirable but essential to understand variation (Vieira; Lima, 2019; Biazolli; Berlinck, 2021; Lima, 2022; Vieira, in ... -
Escrita interminável: o testemunho impossível em K.: Relato de uma Busca, de Bernardo Kucinski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 13/09/2024)The main objective of this work is to carry out an analysis of K.: Relato de uma Busca, by Bernardo Kucinski based on the notion of testimony. The book tells the story of the character K.'s search for his missing daughter ...