Browsing by Subject "Autism"
Now showing items 1-20 of 45
-
Levantamento bibliográfico do comportamento informacional de mulheres adultas para investigação de autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)Women within the ASD - autistic spectrum disorder - still depend heavily on their own hypotheses and research to actually discover themselves as an autistic woman. All the characteristics that differentiate them from ... -
Autismo : um acontecimento discursivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2016)In this research, we intend to treat autism in a theoretical, clinical and, also, a discursive perspective. We understand it as a discursive event, considering the progresses since the construction of the disorder category ... -
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
Autistas em idade adulta e seus familiares : recursos disponíveis e demandas da vida cotidiana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/03/2015)The Autism Spectrum Disorders (ASD) has as one of the main aspects the abnormal or damaged development in the social interaction, communication and a restrict amount of interests; modern studies show that the autism ... -
Aprendizagem relacional, comportamento simbólico e ensino de leitura a pessoas com transtornos do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2012)The overall aim of this thesis was to investigate relevant variables to relational learning and the emergence of symbolic behavior in people with autism, in the teaching of reading. Were conducted three studies that are ... -
Desempenho ocupacional e nível de sobrecarga de mães de crianças no transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/01/2024)Autism Spectrum Disorder (ASD) is characterized as a neurodevelopmental disorder, marked by impairments in reciprocal social interaction skills, communication skills and the presence of stereotypical behaviors. Such ... -
Seletividade alimentar em pessoas com Transtorno do Espectro do Autismo: revisão de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/02/2024)The present study consists of a literature review of national scientific production on the topic of food selectivity and the school environment in people with Autism Spectrum Disorder, and aims to analyze the scientific ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
Histórias Sociais e crianças com autismo: mapeamento da literatura e proposta de treinamento online de mães
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)Individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) may have deficits in social interactions that can lead to inappropriate behaviors. Some authors have been successful in using social stories to promote social performance and ... -
Reflexos da pandemia nas famílias de crianças/adolescentes com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/03/2023)In the face of the Covid-19 pandemic, parents and relatives of children with Autism Spectrum Disorder are more likely to experience psychic suffering as a result of isolation measures, financial issues, interruption of ... -
Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ... -
Tradução e adaptação do Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) para a língua portuguesa e a efetividade do treino de habiidades comportamentais para qualificar profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) authored by Mark Sundberg provides a systematic assessment for children with autism and similar delays and has become a frequent tool among those ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Transtorno do Espectro do Autismo na educação superior: experiências durante o contexto remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/01/2024)Students with Autistim Spectrum Disorder (ASD) often face a series of challenges when entering higher education. These challenges may include difficulties in social interaction and communication, making relationships with ... -
Opinião de mães de crianças com autismo sobre os serviços de apoio, satisfação parental e suporte social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2022)It is known that family contexts are fundamental for the development and learning of the human being, especially for families of children with autism, due to the developmental particularities they have. In this sense, ... -
Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Desempenhos emergentes e leitura funcional em crianças com transtornos do espectro autístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/12/2007)People with autism display a number of marked deficits in communication, symbolic or imaginative activities, reciprocal social interaction and the presence of a pattern of restrict behavior. Follow-up studies indicate that ... -
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ...