Browsing by Subject "Child development"
Now showing items 1-20 of 26
-
Estudo comparativo do cotidiano de crianças com paralisia cerebral e de crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 28/02/2012)Daily life has been a subject of interest for specialists of several areas of knowledge, with different purposes. The increasing valorization of this theme reflected in different kinds of theoretical studies and theories ... -
Estudo comparativo sobre famílias de pré-escolares com deficiências, dificuldades escolares e desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)This study aimed to: (a) explore the possible risk and protection factors of families of children with disabilities, indicative of school difficulties and typical development, and (b) examine the relationships between ... -
Programas de intervenção precoce: caracterização e análise das pesquisas no contexto brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)This research encompass two studies. The objectives of Study A composed by two steps: Stage 1- In the period of 10 years (2005 – 2014), identify and analyze theses and dissertations produced in Brazilian graduate program ... -
Avaliação da satisfação de famílias vinculadas ao Programa Criança Feliz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Children from zero to six years old, period considered early childhood in Brazil, are equivalent to 11% of the Brazilian population, being the target of various policies, investments and research on development and care ... -
Repertório ocupacional de crianças de 4 a 6 anos com atraso no desenvolvimento motor, da linguagem e na habilidade pessoal-social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)Child development is understood through the acquisition and improvement of various skills that will enable children to perform the typical occupations and activities of this life cycle. If the children have difficulties ... -
Inventário portage operacionalizado: uma proposta de adaptação para crianças com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)In Brazil, there is a lack of instruments to assess the development of children with visual impairment. On the other hand, the country counts on the Operationalized Portage Inventory (OPI) adapted to the Brazilian reality ... -
Efeito do treino precoce com luvas abertas aderentes no aprimoramento do alcance de lactentes de baixo nível socioeconômico: ensaio clínico randomizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, Câmpus São Carlos, 26/05/2020)In the early stages of motor development, the infant develops the reaching skill. The variability of the movements of the upper limbs added to the exteroceptive stimuli are important for the improvement of this skill. ... -
Transtorno do desenvolvimento da coordenação em escolares prematuros : estudo bibliométrico e de prevalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/07/2015)Studies show that among the several changes that premature infants may present, the Developmental Coordination Disorder (DCD) has highlighted. The incidence in this population is between 30 to 50%. Thus, there is necessary ... -
Impacto de fatores intrínsecos e extrínsecos sobre o desenvolvimento de lactentes prematuros e a termo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)BACKGROUND: Walking acquisition is one of the most important milestones during the first year of life that involves changes in spatial perception, cognition and emotional development. The acquisition and improvement of ... -
Aprendizagens nas brincadeiras de crianças de 2 anos na educação infantil: análise dos processos de desenvolvimento cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)The importance of research about cultural development of children in kindergarden is configured understand deeply and scientifically how children are appropriating knowledge through social relations. We focus on the cultural ... -
Efeitos de uma intervenção precoce em pais gestantes acerca do desenvolvimento infantil e violência intrafamiliar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/04/2014)Primary prevention aims to identify, remove or reduce the incidence of risk factors that produce conditions of adversity. These conditions enable the link with Special Education required, since researches on strategies ... -
Sondagem de relações entre variáveis paternas, problemas de comportamento e desempenho acadêmico de pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/12/2016)The role that the father plays in the family context is in the process of transformation, becoming a figure of greater affective involvement with the children. The father as well as the mother are important figures for ... -
As práticas de intervenção precoce no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)Early Intervention is constituted as an important tool for prevention, identification and intervention in conditions that offer risks to child development. Since the emergence of the first programs dating back to the 1960s, ... -
Capacidades motoras e participação em casa de lactentes de risco biológico no primeiro ano de vida: impacto de fatores ambientais considerando a pandemia da COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)According to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), functionality results from the positive interaction between the components of body structure and function, activity and participation, ... -
Mães e bebês em cárcere e a repercussão sobre o desenvolvimento da díade: um estudo de revisão integrativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)La prisión trae consigo una serie de consecuencias no sólo para el desarrollo de las presas, especialmente en el caso de las madres, sino también para el desarrollo de sus hijos, que son las víctimas invisibles del sistema ... -
Interação de uma díade mãe-criança cega no contexto de alimentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)Among the various situations in human life that constitute social interactions, those between the sighted mother and her visually impaired child, stand out for their importance for the child's development. The aim of this ... -
Perspectivas dos adultos sobre o uso de telas por crianças pequenas durante a pandemia da Covid-19: riscos ou benefícios?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/04/2022)The lack of data on the use of screens by Brazilian children was accentuated by the Covid-19 pandemic, which changed the way in which this use occurs. The main objective of this study was to characterize the use of television, ... -
A contribuição dos contos de fada para a aquisição da leitura e escrita nos primeiros anos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/04/2022)The present research is a course conclusion work, presented to the Degree in Pedagogy, being carried out under the guidance of Professor Dr. Maria Yolanda Monteiro. The main objective of the work is to discuss about ... -
Prematuridade e baixo peso em pré-escolares: fatores de risco ao desenvolvimento da linguagem e alterações fonológico-lexicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2010)The expressive number of premature births shows the necessity of measures focused in preventing disorders in these children development. Literature reveals that language is one of the areas that may be affected when the ... -
A influência da orientação corporal nos movimentos de cabeça em lactentes a termo e pré-termo aos 5-6 meses de idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)Motor development is a process of changes in motor behavior over time, due to an interaction of systems within the organism, the environment and tasks. The presence of risk factors, such as prematurity, may influence ...