Browsing by Subject "Dialogicidade"
Now showing items 1-17 of 17
-
Dialogicidade e interdisciplinaridade na prática: explorando estratégias para fomentar o planejamento coletivo entre docentes de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/09/2023)The year 2022 outlined the implementation of the new curriculum regulating Brazilian High Schools in both public and private institutions. The foundational knowledge and skills to be developed at this educational level ... -
Evolução biológica e mídia-educação: problematizando uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The present study constructed and analyzed a didactic sequence (DS) in science education that, associated with critical perspectives in education, was built on two axes: biological evolution and media education. Working ... -
Entre imigrantes e nativos digitais : a percepção docente sobre as novas tecnologias da informação e comunicação (NTIC) e o ensino da educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2015)This study aimed to understand facts arising from educational processes applied to the teaching of Physical Education at the level of Basic Education, established by agents of different generations and mediated by resources ... -
A participação da comunidade escolar em uma escola transformada em comunidade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2010)This work aimed to characterize and analyze the ways of school community s participation in the daily routine of a school unity transformed into Learning Communities, in particular examining the participation in decision ... -
Transversalidade e docência universitária: por uma recorrência dialética do ensinar-aprender
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/09/2008)O objetivo deste trabalho é problematizar a docência universitária na atualidade por meio da projeção de uma intervenção pedagógica centrada na conscientização dos indivíduos, na contextualização de sua historicidade e na ... -
Contribuições para a transformação das práticas escolares: racionalidade comunicativa em Habermas e dialogicidade em Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2007)The thematic of this paper is based on the concept of dialogical action by Paulo Freire as well as rationality and communicative action by Habermas. Its purpose was fundamentally to analyze the concept of dialogue based ... -
Diversidade cultural e educação escolar: perspectiva comunicativo-dialógica para o trabalho pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The dissertation hereby presented and entitled Cultural Diversity and School Education: dialogic-communicative perspective for the pedagogical work comes up with an investigation result guided by the following research ... -
Saberes da vida na noite : percepções de mulheres que prestam serviços sexuais sobre o educar-se nas relações com seus clientes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/06/2007)This study had as objective to identify educational processes those are established in the relationship between prostitutes and their clients, and hat is stating point on the perception that those women has about the ... -
Rodas de conversa no projeto "Vivências em atividades diversificadas de lazer": sistematização de experiências e processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2019)This work is inserted in the research line of Social Practices and Educational Process, lined on the referential frame of Epistemologies of the South, especially towards praxis of leisure, humanization and the “dialogicity” ... -
Uma análise crítica da BNCC na área de Língua Portuguesa a partir das contribuições de Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/06/2020)ABSTRACT FRAGA, Lídice Tiede. A Critical Analysis of the BNCC in the Portuguese Language Area from the Contributions of Freire. 2020. 89 p. (Master´s Degree in Education) - Universidade Federal de São Carlos [Federal ... -
Formação dos sujeitos participantes de uma atividade de comunicação sobre as questões sociocientíficas dos agrotóxicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/07/2020)The lack of understanding about some everyday events involving science and technology can have repercussions for the social life of all of us, as our participation in political decisions or understanding of the world and ... -
Se essa rua fosse minha: Construção de uma Pedagogia da Rua dialógica nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This research proposal stems from our concerns regarding the high dropout rate of Physical Education classes among students in the final years of Elementary School. Based on these concerns, we set out to reflect on the ... -
Protagonismo juvenil nas aulas de educação física: análise da construção de uma sequência didática com discentes do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This study emerged from a concern within my teaching practice regarding the increasing number of students disengaging from Physical Education classes during the later years of Elementary School. The factors discouraging ... -
O ensino do futsal em um projeto de extensão: do plano à ação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/02/2024)Brazil, the country of football, which person should feel included and comfortable in the football universe. It is understood that based on practices and Game Pedagogy there is an advance as a tactic. Game Pedagogy is ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Olimpíadas da escola: processos educativos emergentes de uma competição dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Competition is a ubiquitous element in society and is central to the phenomenon of games. Understanding competition as content becomes crucial in Physical Education classes, as the discipline is permeated by competitive ... -
Sucesso escolar no Espaço Cooperativo de Aprendizagem Horizonte: perspectivas de estudantes multirrepetentes e seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/05/2024)The present study addresses the investigation of the school experiences of students experiencing educational lag, enrolled in 2023 at the Horizonte Learning Cooperative Space (ECAH), a project of the Poços de Caldas Municipal ...