Browsing by Subject "Didactic sequence"
Now showing items 1-19 of 19
-
16º problema de Hilbert: uma motivação para o estudo de funções periódicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)Periodic situations are found in many aspects of general knowledge, such as the measurement of hours in a day, the movement of the waves and the translation of celestial bodies. Perhaps this is why the study of journals ... -
Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ... -
Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ... -
Uma proposta de sequência didática sobre a Teoria da Relatividade Restrita: perspectivas e avaliações dos professores de física do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 22/06/2016)Currently, we live surrounded by technology everywhere, which makes knowledge of Modern and Contemporary Physics indispensable. Researchers justify the importance of incorporating these contents into high school education, ... -
Campo elétrico: uma proposta de sequência didática utilizando fanzines
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 25/04/2022)This work proposes the elaboration of a didactic sequence (DS) that prioritizes the use of drawings to explore the concept of electric field through different perspectives (historical, mathematical and real applications). ... -
Pigmentos inorgânicos como tema para interdisciplinaridade e contextualização no ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This paper presents the results obtained during the development of a didactic, interdisciplinary and contextualized alternative, using an approach that promoted elements of the Science-Technology-Society (CTS) and History ... -
Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/10/2017)This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ... -
Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ... -
Uma sequência didática a partir da folha de papel sulfite
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/01/2017)The aim of this paper is to develop a didactic sequence exploring practical activities that will help students in the teaching-learning process of the concepts of sequences, geometric progressions and logarithms, which are ... -
Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ... -
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/05/2014)In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth ... -
Matemática e saúde: boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)Most students have great difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and ... -
Práticas de observação astronômica no ensino médio: uma proposta de sequência didática para uso de telescópio remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/03/2020)This work deals with the elaboration and implementation of an educational product in the form of a Didactic Sequence (DS) for high school students and aims to use a remote telescope to trace a historical path, starting ... -
Alfabetização científica e tecnológica por meio de uma sequência didática interdisciplinar sobre o Ribeirão Santa Rita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 01/07/2022)One of the natural goods that is born and cuts through the city of Fernandópolis/SP is the Ribeirão Santa Rita, which, despite starting in this municipality, only ends when it flows to the waters of Rio Grande that divides ... -
Do geocentrismo à gravitação universal: proposta e implementação de uma sequência didática para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 18/08/2016)This work is formed by the development and implementation of an Educational Product, which by means of a didactic sequence (DS), aimed to address geocentrism, heliocentrism and universal gravitation topics in a less classical ... -
Contos africanos e afro-brasileiros nas aulas de língua portuguesa: a ampliação de competências leitoras sob uma perspectiva decolonial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/08/2024)The conception of liberating reading is present in many documents regarding educational public policies from Brazil. However, the current scenario has been presenting results that are still insufficient when it comes to ... -
O processo de construção de uma sequência didática como contribuição da percepção botânica de crianças da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)This dissertation investigates how the approach of Didactic Sequence (DS), based on Delizoicov's Three Pedagogical Moments (TPM) and Paulo Freire's concept of dialogicality, can enhance the understanding of botanical ... -
O estudo de hormônios por meio de uma sequência didática contextualizada para ensino de funções orgânicas e suas propriedades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)Awakening students' interest in motivating learning that makes them critical citizens is not an easy task for us educators. The challenges involving teaching and learning in a new scenario caused by the emergence of a ... -
Proposta de ensino de ciências sobre vírus: integração dos três momentos pedagógicos, abordagem CTS e combate às fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 17/01/2024)This paper introduces an innovative approach to science education through a didactic sequence designed for 4th-grade students in Elementary School, focusing on the theme of viruses. The proposed sequence integrates the ...