• Educação, subjetivação e singularidade em Max Stirner 

      Figueiroa, Jonas Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)
      This study aims to problematize, based on a bibliographic study of the German philosopher Max Stirner, the modern paradigm on education, more precisely on the practical of subjectification that compose this paradigm and ...
    • Infância, Experiência e Linguagem em Walter Benjamin: a indústria cultural e as implicações pedagógicas do empobrecimento da experiência formativa 

      Pacífico, Marsiel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)
      According to studies developed by the Critical Theory of Society, particularly Theodor Theodor W. Adorno (1984, 1992, 1994, 1995, 2002, 2010), Max Horkheimer (1984, 1980) and Walter Benjamin (1970, 1984, 1985, 1987, 1989, ...
    • Entre autoritarismo e diálogo: a democracia como processo na gestão escolar 

      Gomes, Ronaldo Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2013)
      This dissertation aimed to understand the relationship between public school and democracy, mediated by democratic management, the perspective of school managers, believing that democratic development in society comes ...
    • Dialética negativa, teoria estética e educação: experiência formativa e racionalidade estética em Theodor W. Adorno 

      Romeiro, Artieres Estevão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      This study aims at analyzing the links between philosophy and art in the development of an emancipatory education. This theme is justified by the need to promote in society an education that, in fact, leads to emancipation, ...
    • A paideia grega: a formação omnilateral em Platão e Aristóteles 

      Oliveira, José Sílvio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      The objective of this thesis is to investigate the meaning and the genesis of Greek paideia in, having as parameters Plato‟s (427 a. C.) and Aristotle‟s (348 a. C.), educational concepts. We understand that the ...
    • Ensaio sobre soberania e educação-de-Estado 

      Augusto, Gabriel Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/06/2012)
      This study aim is the investigation of the intersection between the theological-political spheres and the process of subjectivity in the modernity. Through genealogical procedures, we tryed to investigate the birth of the ...
    • Habermas e a educação: a práxis comunicativa no horizonte do pensamento pós-metafísico 

      Silva, Paulo Rogério da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2014)
      After identifying the interference of systemic mechanisms in education, reduced, in turn, to the utilitarian condition of simple means for the achievement of extrinsic ends, the dissertation presents the communicative ...
    • A formação na linha de fogo : videogames de guerra e a psique danificada 

      Guimaro, Maria Luiza Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/02/2010)
      The objective of this thesis was the formative dimension of the youth in the contemporary world. We noticed that we could reflect upon this dimension through the following inquisition: What makes the youth be uninterested ...
    • Da individuação em Simondon ao inventar-se pela educação infantil 

      Barros, Gustavo de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      That bibliographic theoretical-characterized survey has been as its beginning the following question: How is an individual constituted? By searching the solution for this question, we have mainly based on the thesis of ...
    • O ensino de filosofia da educação nos cursos de pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul 

      Silva, José Carlos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)
      The teaching of philosophy of the education in the courses of pedagogy in the Federal University of Mato Grosso do Sul, in the period from 1999 to 2003, is the object of inquiry of this work, and it was structuralized in ...