Browsing by Subject "Educational policies"
Now showing items 1-15 of 15
-
As políticas educacionais do governo Lula: a agenda da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e da Diversidade - SECAD do Ministério da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 25/08/2009)The main purpose of this essay is to investigate the major factors that had influenced the creation of Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e da Diversidade (SECAD), one of the units of Ministério da Educação ... -
(entre)laços e nós: a constituição do campo acadêmico em política e gestão da educação no Nordeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)This study investigated the relationship between the standards of scientific production and the academic formation policy, through the struggles generated between the different positions of agents in collaborative networks, ... -
A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ... -
Políticas públicas de avaliação na perspectiva docente: desdobramentos da Provinha Brasil, Prova Brasil e SARESP para o trabalho de professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2015)In the past two decades the external evaluations have influenced public educational institutions in Brazil. Educational programs, public policies, educational practices and curricula are being rethought to meet the goals ... -
Um estudo de concepções e experiências de escolas de tempo integral nos municípios de Campinas e Jundiaí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The present study aims to analyze the concept of integral education in different historical contexts and the unfolding of the concept as public educational policy. Taking this reference, the insertion of the concept into ... -
A política de recuperação intensiva no Estado de São Paulo: um estudo de caso sobre os sentidos de professores do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2015)This study aimed to investigate the meanings attributed by teachers on intensive recovery policy and its implementation in a state school in elementary school in São Paulo.Specific objectives were defined: to know as ... -
O fórum de educação do campo, águas e florestas da Amazônia: realidades, contradições e possibilidades na construção das políticas educacionais no período de 2014-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The political struggle is not spontaneous act, it is a conscious task, it is a fundamental act of the working class that uderstands the relations and conditions of spoliation imposed under the rules of the capitalist system. ... -
A evolução das políticas públicas no Brasil no período 1990-2020: o que elas garantem para pessoas com NEE e/ou deficiência?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 23/11/2022)Education is an institutionalized social practice, which the State has the duty to guarantee and promote its management. In this way, it is necessary to understand that it is part of a system – capitalism – and therefore ... -
Escola em tempo integral : política educacional, gestão da pobreza e a produção social do consenso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 13/08/2015)This research was aimed at studying / researching the process and the social consequences of educational policy management for the Brazilian public school, whose tendency is to implement the School Full-Time. Based on ... -
A gestão das creches municipais de São Carlos na visão das diretoras: da assistência à educação (1999-2004).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2007)This research refers to the management of early childhood education, representing a diagnosis of the early childhood education institutions in São Carlos, named Creches (Day Care Centers). This study is important because ... -
A proposta política de um município para a inclusão escolar: um tema, vários olhares.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/12/2005)The general aim of the present study was to investigate how the current public policies of educational inclusion have been translated by different educational agents, inserted in the context of regular education. We attempted ... -
O Projeto Alfa Tuning América latina: proposta, discussões e implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2017)Considering the process of the internationalization of higher education and its regionalization beyond borders, this study had the objective of analyzing the structure of the Tuning Project in Latin America (a significant ... -
A impressão do consenso : uma análise político-epistemológica do SARESP na Folha de S. Paulo e no Jornal da APEOESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The research is based on the statements circulating in the political/media relationship, from which reviews the statements related to the school performance evaluation system of São Paulo state (SARESP). For this, texts ... -
Construção empírica do conceito de infância: o significado de Infância para os professores da Educação Infantil de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)In the last years the concept of childhood has gained new meanings, as well as the children's practices. Perhaps the greatest challenge of these new meanings lies within the school context in dealing with the child pluralism. ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ...