Browsing by Subject "Escrita"
Now showing items 1-20 of 24
-
Alfabetização e letramento na escola multisseriada A´Uwê Uptabi Xavante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The objective of my research is to present the reality of the multigrade Indigenous school A´uwê Uptabi São José Tsira´mi, and to give visibility to the current challenge of the Xavante Indigenous teachers to teach literacy ... -
Escrita, arte-poesia e política: a composição coletiva enquanto processo de criação e potência feminista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/04/2023)This work reflects on a joint construction process of writing~research~art~knowledge and its contrast with academic training. Based on the description of the process of creating a book created by many hands by researchers ... -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
O processo de apropriação do desenho à escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2011)The focus of this research is to understand how is the process of writing appropriation, while symbolic representation in children ranging between 5 to 7 years old. The study is longitudinal nature, characterized by analysis ... -
Importância do desenho infantil para o desenvolvimento da escrita na vida escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)The present work constitutes a bibliographical research with the objective of analyzing, in scientific production in the area of education, the importance of children's drawings, created in the classroom, in order to ... -
A leitura e escrita no contexto da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/03/2022)This bibliographic work aims to survey the relationship between teaching and pedagogical practice and the formation of reading and writing habits from Early Childhood Education, analyzing the work carried out before and ... -
Procedimento de ensino de leitura e escrita de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/03/2023)The 2016 National Literacy Assessment showed that 57,7% of students in the 3rd year of elementary school don’t have fluency in reading sentences. Based on this, interventions provided by the development and application of ... -
Estabelecimento de escrita sob controle de ditado como base para a recombinação na leitura e na escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/04/2013)Several studies are interested in the acquisition of reading and spelling as well as in the role the acquisition of one ability plays in the acquisition of the other. However, many of these studies focus on reading rather ... -
Da impotência à impossibilidade: a escrita do objeto a na pornografia de Hilda Hilst
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 02/10/2013)In 1990, Hilda Hilst announces she would be leaving serious literature and would write pornografphy to earn money and readers. However, since the 1970s, there is in her speech a declared tension between what she writes and ... -
Programação e avaliação do ensino de leitura e escrita por meio de jogos educativos para crianças com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2013)A playful activity plays an important role in effective teaching, minimizing the appearance of aversive situations within the teaching situation, allowing the learning process to be more pleasant. Several instructional ... -
Sobre a pele, paredes e papéis: a escrita entre os Xikrin do Bacajá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)This thesis constitute a ethnographic study concerning the appropriations that the Xikrin of Bacajá, Jê speaking people in the state of Pará, made and makes of non indigenous writing. It seeks to highlight the manipulations ... -
Análise eletromiográfica da escrita manual: estudo de dois padrões de preensão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 05/01/2012)Handwriting is an essencial skill for the performance of activities of daily life related to the expression of information in academic, work-related and leisure situations. Among adult population, there is a prevalence of ... -
Alfabetização em São Paulo (1970-1985): um estudo das diretrizes curriculares elaboradas pela Secretaria de Estado da Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This work focus on understanding the grants provided by the Secretaria de Estado de Educação de São Paulo to guide literacy practices in the first grade of elementary school in that State between 1975-1985. The theoretical ... -
Emergência de ditado ao longo do ensino cumulativo de discriminações condicionais entre palavras ditadas e impressas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The current work involves assessing a computerized teaching module grounded within the stimulus equivalence paradigm. This method has been successfully used for teaching reading and spelling skills to children with a poor ... -
“Catatau”, fanzine e poesia: escrita nas prisões cearenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/05/2020)This dissertation is dedicated to describe what prisoners from Ceará write, how they write and what effects this writing produces and what place it occupies in the prison context. I expand the ethnographic field work ... -
A fala e a escrita de si na Educação de Jovens e Adultos: potencialidades das Situações Desencadeadoras de Aprendizagem no desenvolvimento da competência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Youth and Adult Education (EJA) represents a new opportunity for people who, from an early age, were urged to abandon their studies to work, often in unfavorable conditions, resulting in gaps in their school education. In ... -
Autoria, estilo e criatividade: um contraste entre os cursos de escrita criativa e o Wattpad
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/07/2020)The creative writing courses are becoming an important support for new authors because of their varied advice on plot, dialogues and other essential elements for a “good story”. Trying to discover how helpful these courses ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ... -
Efeitos de um procedimento informatizado e aplicado de forma remota e síncrona na leitura e escrita de sentenças para crianças em idade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2021)Reading and writing repertoires are fundamental for learning more complex academic skills and enable individuals to be more autonomous. Behavior analysis has demonstrated success in applying the equivalence-based instruction ...