• Desenvolvimento de um jogo pedagógico virtual para o ensino do equilíbrio químico 

      Santos, Marcos Anderson Benfica dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Chemical equilibrium is an issue of fundamental importance for the understanding of chemical reactions. However, their presence in High School is given in a little problematized and conceptual, turning very ...
    • A gamificação no ensino: utilização de recursos sensoriais na aprendizagem de fundamentos matemáticos 

      Gonçalves, Fabrício Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      The objective of this work is to study how games can be used in learning environments, to seek how to carry out this experience and to present results in recent academic research. This work examines how games affect the ...
    • Explorando gamificação no ensino de teste de software 

      Jesus, Gabriela Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      Context: Testing is a fundamental activity in the development process, and aims at revealing faults. Despite its importance, the time devoted to testing education has not been enough, resulting in the lack of trained ...
    • GSA: operacionalizando a gamificação em atividades do processo de desenvolvimento de software 

      Porto, Daniel de Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 22/04/2021)
      Context: Software development companies are constantly seeking practices that improve the execution of their activities and, consequently, their processes. Several initiatives for using gamification have been observed in ...