Browsing by Subject "Inclusive Education"
Now showing items 1-11 of 11
-
A Educação Especial na rede municipal de ensino de Indaiatuba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/08/2023)The present research project aims to understand the organization of Special Education in the municipal education network in the city of Indaiatuba/SP, as well as to carry out a survey of the target audience of Special ... -
Educação inclusiva e a participação das famílias na educação infantil: breve levantamento de produções acadêmicas - 2017 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)This research aims to understand what are the approaches analyzed in research related to inclusive education in early childhood education and the participation of families. To conduct this work, a bibliographical research ... -
Estratégias pedagógicas para o ensino de genética para alunos surdos em escolas inclusivas e bilíngues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/03/2023)This paper seeks to investigate the education scenario, specifically, the teaching of Genetics to which deaf students have access in Brazilian public schools and whether it ensures a quality teaching-learning, as well as ... -
Percepciones de los estudiantes de licenciatura en ciencias naturales sobre la educación inclusiva y el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA): elaboración de una guía de orientaciones
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/05/2023)El proceso de educación inclusiva en Colombia ha seguido orientaciones que los entes internacionales en diferentes momentos han establecido, se ha planteado que esta debe estar dirigida a todos los participantes permitiendo ... -
A atuação de uma equipe multiprofissional no apoio à educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The search for an educational inclusive system has driven the discovery of ways and practices that concretize the ideal of access equality, abidance and learning to all students that present special educational needs inside ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ... -
Contribuições de um programa a distância sobre educação inclusiva para o desenvolvimento profissional do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/03/2012)This study deals with a research proposal and intervention that aimed to: develop, implement and evaluate a distance teacher training program on Inclusive Education. To that, it started with the following research question: ... -
Reconhecimento do talento em alunos com perdas auditivas do ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/11/2012)The thematic of talent is accepted among the special educational needs (SEN) since the 70 s when it was at the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional for the first time. This group of students hasn t received ... -
O atendimento educacional especializado em sala de recursos multifuncionais em um município do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2013)Among the set of actions instituted by the federal government is the Program Implementation Meeting Resources Multifunction (PI-MRM) that aims to support the public school systems in the organization and delivery of the ... -
Práticas pedagógicas e autismo: o que as pesquisas revelam?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 08/02/2024)The present study is characterized as a bibliographic review that addresses works produced on pedagogical practices and their relationship with autism. Its purpose is to reflect on pedagogical practices aimed at promoting ...