• Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física 

      Cintra, Rafaela Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)
      When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ...
    • Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos 

      Sales, Karina Polezel de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)
      Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ...
    • Perspectivas docentes sobre o ensino da educação física na educação infantil 

      Lucca Junior, Julio Cesar de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)
      Since 2018, the municipal education network of São Carlos (state of São Paulo) started some works within the school units with the intention of implementing the Common National Base and to adhered to the collaboration ...
    • Papel do professor de Educação Física no desenvolvimento motor de escolares da educação infantil 

      Suzini, Estevan Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      Physical Education (PE) is a compulsory curriculum component in the Brazilian basic education that includes kindergarten/preschool, primary school and high school. In the educational networks, the organization and understanding ...
    • Avaliação na Educação Física: análise sobre uma planilha de observação na educação infantil 

      Arruda, Caroline Dias de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 25/04/2020)
      When gathering the materials for study in this work, it was noticed that most of the research that refers to assessment is focused on elementary level or higher, being practically nonexistent in kindergarten education. ...
    • Compreensão emocional: uma proposta para educação física na educação infantil 

      Alves, Leticia Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)
      Advancement in knowledge of emotional aspects has become a pedagogical demand in the post-social isolation context. However, the concern lies in treating the subject in a meaningful way, overcoming superficial practices. ...