Cursos de Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 381-400 de 510
-
O papel de grupos de pesquisas em educação matemática na formação de futuros(as) professores(as) dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/11/2021)The article is the result of a course completion work (TCC), linked to the Degree in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in which we present referrals and results of a study developed with two Brazilian ... -
A matemática na história de vida de estudantes da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/11/2021)The present investigation aimed to understand to what extent the Mathematics, in the life trajectory of students in Youth and Adult Education (EJA), contributed to distances and approximations with the school. To this end, ... -
A relação da inteligência emocional com os traços patológicos de personalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/11/2021)The Emotional Intelligence (EI) is defined as the ability of perceiving, using, understanding and managing emotions. It has been studied by several researchers for more than 30 years. For a further insight into EI and ... -
Regiões Metropolitanas enquanto estratégia de promoção de um federalismo cooperativo no Brasil: potencial e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/10/2021)This work understands that the institutional arrangement of metropolitan regions is configured as a strategy to promote cooperative practices among federal entities that make up Brazilian federalism with regard to the ... -
Lugares sagrados Pataxó: entre mais-que-humanos, natureza e identidade cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 21/06/2021)This work aims to list the sacred places for the Pataxó, where some of their more-than-human beings live. The aim is to establish a link between nature and spirituality and how, for the perpetuation of the Pataxó ... -
“Às vezes discutimos, às vezes ignoramos”: apropriação da categoria raça e repercussões do racismo nas famílias brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/11/2021)Racism, as a structural and structural system of societies, is present in all aspects and institutions of social life, including the family. This research aimed is to understand appropriation of the race category and ... -
Uso de aplicativos para o ensino de Matemática na EJA: possibilidades e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This final course paper aims to investigate the possibilities of using applications for the development of digital skills, mathematical literacy skills and learning satisfaction in EJA classes described in articles, ... -
Educação dialógica e democrática no centro integrado de educação de jovens e adultos CIEJA Perus I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Dialogical and democratic practices in the school space are relevant to an education that values students' rights and their critical, reflective and emancipatory training. Thus, this research aims to identify evidence, ... -
Leitura em tempos da pandemia da COVID-19: uma análise da campanha #juntospelolivro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)As a society, we share a common representation of what it is to “be a reader”, that comes from a historically, socially and culturally constituted “discursive memory” about reading. In 2019, we witnessed an important ... -
O que se diz na mídia desses leitores improváveis: moradores de rua e sobreviventes da reciclagem de lixo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/01/2021)In this work, we present the continuity of analysis and results obtained in our Scientific Initiation research entitled "Infamous Readers: Garbage collectors and homeless people and their representations in the media as a ... -
Eu não disse isso: uma análise do funcionamento da autoria nas mensagens compartilhadas de Caio Fernando Abreu e Clarice Lispector no facebook
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/12/2013)In this term paper, we describe and analyze more systematically the questions that came up from the research project Práticas de escrita e de leitura na rede: uma análise das mensagens compartilhadas e dos procedimentos ... -
Famosos que leem: uma análise discursiva de enunciações orgulhosas ou envergonhadas acerca da leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This undergraduate thesis, a work of course conclusion, inserted in the research project conducted by Profa. Dr. Luzmara Curcino, entitled “Proud readers, shamed readers: emotions in discourses about reading”, aims to raise ... -
Projetos de extensão podem ser fatores protetivos quanto ao sofrimento psíquico em alunos de graduação da UFSCar?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/09/2021)Most universities have extension projects as one of their pillars. that these promote benefits for both parties: university and external community. However, there is no research that studies whether these university ... -
Percursos de inclusão/exclusão: relatos autobiográficos de uma pessoa com deficiência em formação como tradutor e intérprete de Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The work, of autobiographical character, seeks to explain some difficulties of a person with a disability in the university environment and how much this influences and modifies their academic and professional training, ... -
A inclusão do indivíduo surdo no âmbito empresarial: a (não) atuação do intérprete de Libras nesse contexto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The present work aims to analyze how the inclusion of deaf professionals in the business environment, and the insertion of these professionals is predominantly through of Law nº 8.213/91, known as the quota law. Bibliographic ... -
A formação do tradutor e intérprete de Libras para a atuação na saúde pública: discutindo sobre ações durante a pandemia de COVID-19 a partir do programa Informa-SUS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The work of the translator and interpreter of Brazilian Sign Language (Libras) comes being discussed in the country, in its different and diverse spheres of action, mainly since the beginning of the 2000s (BRASIL, 2002; ... -
Interpretação simultânea do Português para a Libras no Programa Roda Vida da TV Cultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/06/2021)A strong presence of Libras [Brazilian Sign Language] translation and interpretation in the audiovisual sector has grown over the years. The Law 10.436/02 (Libras – Brazilian Sign Language Law) (BRASIL, 2002), Decree 5.296 ... -
Ensino de língua espanhola para idosos: mapeamento de pesquisas realizadas no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/07/2021)This investigation was characterized as an exploratory study, which seeks to map previous research on Spanish language teaching and learning contexts for the elderly people in Brazil, seeking to identify them, characterize ... -
A dessacralização do cânone: D. João e Julieta e o olhar feminino de Natália Correia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2018)This monography aims to analyze the play D. João e Julieta, by the Portuguese writer Natália Correia (1923-1993), to, from there, reflect on authorship writing feminine in the Portuguese dramaturgical space, where the ... -
Letramento midiático e informacional em meio a pandemia da Covid-19: um estudo dos moradores do bairro Cidade Aracy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/06/2021)Since the first case of COVID-19 was registered in the city of Wuhan in China at the end of 2019, the disease caused by the coronavirus SARS-Cov-2, has quickly spread across the continents, causing not only a health ...