Sub-communities within this community

Recent Submissions

  • O ensino da agroecologia nas Escolas Família Agrícolas do Estado de Goiás: que agroecologia é essa? 

    Amaral, Ana Paula do; http://lattes.cnpq.br/4121551988069003 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-28)
    This thesis refers to the problem of teaching agroecology in the Family Agricultural Schools (EFAs- Escola Família Agrícola) in the state of Goiás. In these schools, the pedagogical work is carried out under alternating ...
  • Performance biofísica: sonoridades do corpo potencializado tecnologicamente 

    Almeida, Lucas Pereira de; http://lattes.cnpq.br/2509441345761681 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e SociedadeCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
    The appropriation of electronic and digital technologies in the course of twentieth century and early twenty-first century has enabled the emergence of musical expression modes, body exploration and aesthetic experience ...
  • Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo 

    Fernandes, Fernando Luís Pereira; http://lattes.cnpq.br/9023529421846126 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-18)
    This research has as its goal the comprehension of the literacy practices engaged and problematized by Rural Education undergraduates. To answer the guiding question: Which literacy practices of the future teacher can be ...
  • Verdades Econômicas e Verdades Políticas - O sistema financeiro em debate 

    Assis, Karina Gomes de; http://lattes.cnpq.br/4058077286734344 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ciência PolíticaCâmpus São Carlos, 2016-04-15)
    This thesis is dedicated to the unveiling of the building game of the Brazilian political and economic possibilities in the recent period taking into account a specific period of national political and economic debate ...
  • O Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: um estudo no município de Palmas - TO 

    Brito, Katia Cristina Custódio Ferreira; http://lattes.cnpq.br/2258920700681561 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
    This work aims to analyze the implementation of the National School Councils Strengthening Program (PNFCE) in the municipality of Palmas/TO - Brazil, in order to understand the participation of the segments involved, based ...
  • A Educação Ambiental na Rede Municipal de Ensino de Ibaté - SP: os desafios e as dificuldades de sua implementação 

    Fachina, Stefania; http://lattes.cnpq.br/6215909697178820 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-26)
    The purpose of this Masters Dissertation is to analyze if the Environment Education Program it is, in fact, implemented into the city of Ibate’s (State of San Paulo) municipal education system, using as a reference the ...
  • Quando o futuro é presente: Uma análise sobre projetos e projeções de futuro sob a lógica da (in)disciplina no ambiente escolar 

    Monteiro, Leonardo Henrique Brandão; http://lattes.cnpq.br/7962875409074026 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-26)
    This paper presents an analysis of sociability patterns of students from a public school run by the State of São Paulo. The described patterns of sociability are classified from a virtual future that involves the future ...
  • O Colégio São Benedito e a escolarização da população negra em Campinas-SP no início do século XX 

    Sgarbosa, Lívia; http://lattes.cnpq.br/1120258795712503 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2018-10-29)
    In the post-abolition period and in the First Republic, the black population was removed from the minimum conditions to integrate into Brazilian society, which underwent major transformations with the goal of developing ...
  • Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação 

    Oliveira, Hulda Gomides; http://lattes.cnpq.br/5875459666335277 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2019-03-29)
    In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ...
  • Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares 

    Conceição, Bianca Salles; http://lattes.cnpq.br/9295938416248985 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
    This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ...
  • Identificação dos fatores críticos ao adequado funcionamento das secretarias administrativas de programas de pós-graduação em uma IFES 

    Kawamura, Luciana Missae; http://lattes.cnpq.br/4535473945830886 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas PúblicosCâmpus São Carlos, 2019-03-15)
    Some factors are fundamental for the success of an organization and knowing these factors can help the management in the elaboration of a strategic planning in search of better results. The stricto sensu graduate programs ...
  • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

    Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-28)
    Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
  • Georges Canguilhem: o devir de um pensamento 

    Souto, Caio Augusto Teixeira; http://lattes.cnpq.br/3331693841423923 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Filosofia e Metodologia das CiênciasCâmpus São Carlos, 2019-04-15)
    This thesis recomposes the whole trajectory of Georges Canguilhem's thought, seeking to demonstrate the unpredictability of the mutations occurred in his work, as well as the originality of each reformulation with which ...
  • Análise bibliométrica de teses sobre letramento disponíveis na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (1997-2016) 

    Sousa, Raquel Juliana Prado Leite de; http://lattes.cnpq.br/2656143420387058 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
    In recent years, there has been increasing insertion of literacy in scientific production in the field of Education and also in the day to day of schools, with an expansion of the concept of the teaching of reading and ...
  • Ensino de Contato Visual, Imitação e Ecoico para crianças diagnosticadas com Microcefalia 

    Ciarlini, Nathalie Cerqueira; http://lattes.cnpq.br/7658359167967146 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
    The number of reports of children born with or suspected to be born with microcephaly in Brazil, increased considerably in 2015. This increase is being associated with the temporal entry of the Zika Virus into the country. ...
  • Processos criativos no desenvolvimento da musicalidade de professoras unidocentes 

    Ferreira, Heloise Gomes; http://lattes.cnpq.br/6238789902557876 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-14)
    This research described and analysed creative processes in the development of the musicality of primary teachers. It was discussed the themes that emerged from a set of discussions and activities developed over three months ...
  • Ana Maria Poppovic e a Educação de Crianças Menores de 10 anos: uma análise de suas ideias educacionais 

    Chiari, Camila Maria; http://lattes.cnpq.br/6067211301030895 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
    The research has as a proposal to capture, understand and analyze the educational ideas of the Pedagogue and psychologist Ana Maria Poppovic, reference researcher mainly between the decades of 1970 and 1980. Prominent ...
  • Configurações subjetivas de alunos com deficiência visual sobre processos de escolarização no ensino médio 

    Sales, Edinaldo Bomfim; http://lattes.cnpq.br/1710068825123134 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
    Valuing the search for the materialization of the right to inclusive education and other cultural goods, the present study focuses on the developmental conditions of the schooling of students with visual impairment in ...
  • A aprendizagem da leitura: atuações educativas de êxito na educação de jovens e adultos 

    Ferreira, Letícia; http://lattes.cnpq.br/5423941424048266 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus São Carlos, 2019-02-15)
    The mastery of reading is a fundamental competence for the development others academic and social education in the Information Society. National and international evaluations, in their scope, explain before-mentioned ...
  • Desempenho social de professoras da Educação Infantil na utilização da literatura como recurso para promoção de Habilidades Sociais 

    Santos, Juliana Pinto dos; http://lattes.cnpq.br/2841372054746894 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2019-02-28)
    The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ...

View more