Sub-communities within this community

Recent Submissions

  • Perspectiva e experiências dos trabalhadores rurais da cooperativa mista de Novo Horizonte do norte-MT 

    Crubelati, Ariele Mazoti; http://lattes.cnpq.br/6900284589755824 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
    The general objective of the study was to analyze the limits and potentialities of cooperativism and to understand the historical construction of the production of material life of COOPERNONTE members to constitute themselves ...
  • Trabalho e gênero: trabalhadores e trabalhadoras embarcados na pesca turística no pantanal mato-grossense 

    Dutton, Aline Pereira; http://lattes.cnpq.br/3479057146158628 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
    This research is part of the discussion about labour relationships and gender. We intend to study the male and female workers’ perception of the sexual division in the offshore work in fish tourism in Pantanal, Mato Grosso, ...
  • Não era amor, era cilada: startups, coworkings e a mobilização do desejo pelo mundo do trabalho 

    Zanon, Breilla Valentina Barbosa; http://lattes.cnpq.br/8464990782999411 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 13/12/2019)
    The aim of this paper is to think about the ways in which it was possible to mobilize and adjust the workers’ subjectivity to the discourse and business literature taken as reference by the new forms of post-fordist ...
  • A "nova política" na mídia: discursos da imprensa brasileira sobre um candidato "não político" 

    Zamboni, Patricia Helena F. de Campos; http://lattes.cnpq.br/6553390901164123 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 29/10/2019)
    In 2016, Brazil was experiencing moments of effervescence in its political history: major corruption investigations, protests and President Dilma Rousself's controversial impeachment process. All this, spectacularized by ...
  • Estudantes indígenas e os desafios pedagógicos no ensino superior 

    Oliveira, Sirlene Maria Dias de; http://lattes.cnpq.br/0593765673749742 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
    The Affirmative Action Policies in rules ways are to attend the demands of different collectives discriminated by social-economics exclusions occasioned in the past or the present. These actions aim to extinguish discriminations ...
  • O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural 

    Nogueira, Amanda de Luca Menezes; http://lattes.cnpq.br/9089088008039895 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
    The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ...
  • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

    Maia, André Augusto; http://lattes.cnpq.br/7319355741716456 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
  • A quantas anda o ethos camponês?: estratégias de reprodução social de jovens rurais 

    Souza, Bruno Lacerra de; http://lattes.cnpq.br/5102678570173510 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
    The research is part of Brazilian Rural Sociology studies, focusing on the dynamics related to rural youth in agrarian reform settlements. The objective is to analyze how a lifestyle, a peasant habitus, is presented in the ...
  • A articulação da noção de "identidade sexual" na teoria psicanalítica freudiana 

    Sartori, João Eduardo Torrecillas; http://lattes.cnpq.br/7305791890606748 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Filosofia e Metodologia das Ciências, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
    Freud has never conceptualized the identity. However, in the analysis of his work, certain theoretical elements indicating the coherence between the notion of "sexual identity" and his metapsychology would be evident. ...
  • Crowdfunding de investimento para viabilização de novos negócios no Brasil 

    Hassem, Alina; http://lattes.cnpq.br/6469467546187793 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Câmpus São Carlos, 21/01/2020)
    In the development of new businesses, fundraising is one of the most important factors, as only shareholder equity, normally, is not sufficient to fund its expansion. However, traditional sources of financing - such as ...
  • Ativismo judicial na perspectiva comparada entre o direito e a ciência política: remédio ou veneno para a democracia? 

    Oliveira, Marcos Rogério Félix de; http://lattes.cnpq.br/4509295487123470 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência Política, Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
    The term “judicial activism” has been widely used in the media, well as in the academic papers. It turns out, however, that this is an ambiguous term. Thus, the present work initially sought to find the origins of this ...
  • O engajamento político entre o “renomear o vivido” e dispositivos de normatização social: experiências femininas pelos ativismos e militâncias populares 

    Formagio, Cessimar de Campos; http://lattes.cnpq.br/1272668889524080 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 07/05/2019)
    This text reflects about the relationship between popular activist involvement and the individual and collective process of naming strange sensations arising from social subordinations that build subalternities perceived ...
  • Revisitando Heleieth Saffioti: a construção de um conceito de patriarcado 

    Oliveira, Viviane Modda; http://lattes.cnpq.br/2555427638482326 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 26/08/2019)
    The book The Woman in the class society: Myth and reality of Heleieth Saffioti (1969) is considered a milestone in women's studies in Brazil, pioneering and inaugurating an entire field of studies in the area of Brazilian ...
  • Um estudo sobre o movimento lógico-histórico do conceito de continuidade 

    Silva, Rafael Siqueira; http://lattes.cnpq.br/1573729723278166 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 03/12/2019)
    The aim of this paper is to investigate the logical-historical movement of the concept of Continuity through a historical-epistemological analysis, with a view to determining the essential relations that can be configured ...
  • Violência e cultura digital: o YouTube e o cyberbullying de alunos do ensino médio contra os professores 

    Castro, Camila Sandim de; http://lattes.cnpq.br/1103567371505006 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
    The pedagogical relationship established between teachers and students has always been marked by the presence of ambivalence of feelings towards the teaching figure. Nowadays, such a relationship is being reconfigured in ...
  • Efeitos do ensino do responder relacional dêitico sobre o desempenho de crianças pré-escolares em tarefas de teoria da mente 

    Vieira, Susane Vitória Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/2181974320339110 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)
    Theory of Mind is the ability to attribute mental states to self and other individuals which, in turn, allows one to predict human behavior. Researchers who base their work on Relational Framing Theory claim that Perspective ...
  • Estudo sobre acesso e permanência no mercado de trabalho de pessoas com deficiência intelectual 

    Borges, Karla Janaine de Moraes; http://lattes.cnpq.br/2658769988372749 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)
    The inclusion of people with intellectual disabilities in the labor market, according to official data, has increased in recent years. Compared to other people with disabilities, people with intellectual disabilities are ...
  • Atividades acadêmico-científico-culturais nos cursos de licenciatura em matemática da UNESP: estratégia de disputa no campo 

    Rodrigues, Vânia Cristina da Silva; http://lattes.cnpq.br/3490615524948327 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
    In the last decades, there were several national and international research on the teacher education model. Many educators, including mathematical educators, looked into the subject of the formation of the elementary school ...
  • Por entre os ‘eus’ e os ‘nós’ - experienciados sob o prisma da matemática - tecidos em narrativas 

    Evangelista, Maria Tereza Fernandino; http://lattes.cnpq.br/9507227476816978 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This is a narrative study, that I perform with three former students from the Application College where I work as a Mathematics teacher. It is a text shaped from the perspective of Narrative Research (CLANDININ & CONNELLY) ...
  • Recreio escolar de crianças do ensino fundamental: contexto educativo para participação, brincadeiras e aprendizagens 

    Maximo, Heliny de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/2268617213948560 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/01/2020)
    We start from the consideration of the school playground, as space and time inserted in the school curriculum that allows the insertion in the playful cultures and languages of contemporary childhoods. We understand that ...

View more