Sub-communities within this community

Recent Submissions

  • Diversidade sexual e gênero: um olhar para os discursos que envolvem a prática educativa dos professores na EE Ary Leite Pereira 

    Scherrer, Renato; http://lattes.cnpq.br/2117943922062264 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)
    The objective of this master’s dissertation is to analyze how the discourses present in the school environment of EE Ary Leite Pereira on sexual and gender diversity. The aim is to verify if there is a relationship between ...
  • O Grupo de Intervenção Rápida (GIR): a gestão intramuros do encarceramento em massa no Estado de São Paulo 

    Miranda, Yasmin Lucita; http://lattes.cnpq.br/6094218478877173 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 26/07/2016)
    Taking into account the transformations and characteristics of the prison scenario of the state of São Paulo, between the decades of 1990 and 2000, defined by specificities such as mass incarceration, the new inmates' ...
  • Educação e tecnologias digitais no contexto das escolas públicas do estado de São Paulo: um estudo no campo CTS 

    Falcão, Patricia Mirella de Paulo; http://lattes.cnpq.br/0619543628213855 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)
    During the last decades, several studies point for a new Society shaped and framed through the optical of a digital culture. New devices emerge in a high speed, precluding the updating of the most adventurers. In front of ...
  • Investigando o uso sustentável de recursos comuns por meio de um jogo eletrônico 

    Camargo, Julio César de; http://lattes.cnpq.br/5736336054047320 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
    This research comprises the development and the use of a video game-based task to evaluate the effects of differential consequences on the consumption of common-pool resources. The game simulates an ocean fishery, in which ...
  • “Tudo é trabalho”: representações sociais de gestores de logística de transportes sobre o trabalho intensificado 

    Tavares, Ariane Serpeloni; http://lattes.cnpq.br/1468136693911280 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)
    In this thesis we present the results and analyzes of a qualitative approach research, which general objective was to understand the social representations of logistics transport managers about their work. In order to ...
  • A disper(segui)ção da memória em Carandiru 

    Mariano, Daniel; http://lattes.cnpq.br/4509275506168798 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Linguística, Câmpus São Carlos, 18/06/2019)
    This assignment investigates, through the Analysis of Discourse by French orientation and through the concepts of erasure (ORLANDI, 2005) and lack of memory (PAVEAU, 2013, 2015), how the discursive memory mobilizes, ...
  • Descentralização da Gestão Ambiental Pública: o licenciamento ambiental municipalizado em Araraquara-SP 

    Araujo, Clemerson Luiz Pereira de; http://lattes.cnpq.br/5063172163316237 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos, Câmpus São Carlos, 20/03/2019)
    The current essay aims to contribute to the discussions about the decentralization of public environmental management, in particular the municipalization of environmental licensing, going through the mechanisms used in the ...
  • Efeitos da Sulpirida e do Haloperidol na expressão e extinção do medo condicionado à luz e ao contexto em ratos 

    Vita, Vivian Maria de; http://lattes.cnpq.br/1879561059105706 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)
    Evidence suggests that dopamine (DA) is one of the most active neuromodulators in mechanisms underlying states of fear and anxiety. More specifically, during the exposure to aversive conditioned stimuli, there is an increase ...
  • Políticas para a extensão universitária e sua implementação na UFG: 2006 a 2016 

    Batista, Zenilde Nunes; http://lattes.cnpq.br/1586647809753762 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Câmpus São Carlos, 02/07/2019)
    This research analyzes the public policies directed to the university extension at the Universidade Federal de Goiás – UFG, during the period from 2006 to 2016. The impulse for this investigation arose from the questioning ...
  • Avaliação do padrão Simple Knowledge Organization System (SKOS) para a representação de vocabulários controlados 

    Sousa, Janailton Lopes; http://lattes.cnpq.br/0207144049736436 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Câmpus São Carlos, 13/08/2019)
    Knowledge Organization System (KOS) are information resources representation tools used in Information Science, the KOS background includes the study of the concepts and use of digital technological instruments. The Simple ...
  • O Superior Tribunal de Justiça em três atos: a política e os discursos na preparação, criação e consolidação da corte 

    Policarpo, Douglas; http://lattes.cnpq.br/4331316213054804 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência Política, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)
    This research analyzes the construction of political discourses that involved the creation of the Superior Court of Justice [Superior Tribunal de Justiça – STJ]. The analysis takes place on the last three major moments ...
  • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

    Conti, Lilian Maria Carminato; http://lattes.cnpq.br/4306989351358925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
    Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
  • Interface interativa para visualização de indicadores de produção científica a partir de dados bibliométricos processados da Plataforma Lattes 

    Soares, Vinícius Rafael Micali; http://lattes.cnpq.br/1454684702549872 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Câmpus São Carlos, 20/08/2019)
    Lattes Platform metadata has been used frequently in scientific researches and technical reports from funding agencies, as also in higher education institutions and by private companies, aiming elaboration of Science and ...
  • A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos 

    Mazari, Elenilson José; http://lattes.cnpq.br/2886466956542043 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)
    Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ...
  • As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais 

    Baptista, Rafael Ferraz; http://lattes.cnpq.br/8172366141038435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)
    This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ...
  • Análise das aplicações de metadados baseada em FRBR e RDA em repositórios institucionais digitais: contribuições do domínio bibliográfico 

    Cerrao, Natalia Gallo; http://lattes.cnpq.br/0889233459179310 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)
    Descriptive Cataloging goes through a moment of reflection and reorganization in search of its identity and has been studied in an increasingly interdisciplinary way by professionals from heterogeneous fields. In the ...
  • A construção da narrativa judicial nos casos de violência sexual contra crianças e adolescentes 

    Jurado, Thamara Moretti Soria; http://lattes.cnpq.br/2744563948941510 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Sociologia, Câmpus São Carlos, 08/10/2018)
    The issue of sexual violence against children and adolescents has not always been a concern, but the transformations towards childhood and the institution of children and adolescents as subjects of special rights have made ...
  • Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos 

    Silveira, Milena Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/7187845905795944 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)
    The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ...
  • O plágio acadêmico na percepção de estudantes universitários 

    Lima, Thaís Aparecida de; http://lattes.cnpq.br/8055062665833481 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, Câmpus São Carlos, 22/08/2019)
    The definition of Information Literacy is related both to the set of knowledge, skills and attitudes that individuals must possess to use information in a critical and ethical way, as well as lifelong learning. The ethical ...
  • Adaptação curricular em atividades de leitura e escrita para alunos com deficiência intelectual na perspectiva colaborativa 

    Muniz, Joice Daiane; http://lattes.cnpq.br/9126356340687228 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 31/01/2019)
    The inclusion of students with intellectual deficiency is not only due to enrollment in the regular school system, but also to the guarantee of permanence and effective learning. Given this, there is a direction of actions ...

View more