Browsing Pedagogia - PedLN by Title
Now showing items 8-17 of 17
-
A matemática na história de vida de estudantes da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/11/2021)The present investigation aimed to understand to what extent the Mathematics, in the life trajectory of students in Youth and Adult Education (EJA), contributed to distances and approximations with the school. To this end, ... -
Minha trajetória de formação: da autonegação da identidade negra a construção e empoderamento identitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Es un memorial de formación y busca describir y analizar mi trayectoria formativa, autora, a lo largo de la carrera de Pedagogía. Saber que mi camino de formación de pregrado conecta con mi trayectoria de vida, en este ... -
Narrativas de professoras iniciantes: elementos que constituem a identidade docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)This Course Completion Work (TCC), linked to the degree course in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), whose focus lies on investigating teachers' narratives about the beginning of their teaching ... -
O papel de grupos de pesquisas em educação matemática na formação de futuros(as) professores(as) dos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/11/2021)The article is the result of a course completion work (TCC), linked to the Degree in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in which we present referrals and results of a study developed with two Brazilian ... -
O papel docente na alfabetização e leitura com crianças no início da escolarização: a perspectiva de artigos científicos publicados entre 2016 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/06/2021)This course conclusion work focuses on the teaching role in the initial literacy of children in the perspective of the publications of scientific articles in the last five years. Its general objective was to understand the ... -
As práticas de sondagem sob a ótica de E. Ferreiro e A. Teberosky presente na obra Psicogênese da Língua Escrita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/04/2022)The text revisits the work Psychogenesis of Written Language (1999), by E. Ferreiro and A. Teberosky, in order to clarify the processes that involve the acquisition of reading and writing and, especially the diagnostic ... -
Produção de histórias em quadrinhos on-line: uma poderosa ferramenta no auxílio à aprendizagem no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/02/2022)The presented paper intends to investigate the main specificities of the languages adopted in comics and how they act when connecting the student during the reading with several human feelings, as fun or as an object ... -
Ser estudante e ser mãe na universidade: condições institucionais de permanência na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/09/2022)Contextualized in the debate about the place that women occupy in society, its specificities, and possibilities within a structurally patriarchal organization, this study reflects on one of these specificities in contemporary ... -
Sujeitos da EJA no Brasil contemporâneo: contribuições dos anais da ANPEd (2015-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/01/2021)The education of young people and adults needs to consider the diversity of the subjects that compose it, in order to exercise its restorative, equalizing and qualifying functions, as a modality of Basic Education. Therefore, ... -
Uso de aplicativos para o ensino de Matemática na EJA: possibilidades e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This final course paper aims to investigate the possibilities of using applications for the development of digital skills, mathematical literacy skills and learning satisfaction in EJA classes described in articles, ...