Show simple item record

dc.contributor.authorTercetti, Tales Barbosa
dc.date.accessioned2021-06-17T19:23:16Zeng
dc.date.available2021-06-17T19:23:16Zeng
dc.date.issued2021-01-18eng
dc.identifier.citationTERCETTI, Tales Barbosa. Todo mundo sangra o mesmo: uma pesquisa bibliográfica sobre a prevenção e a cultura da violência universitária. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Araras, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14391.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/14391por
dc.description.abstractIn Brazil, research on conflict and violence prevention is incipient and there is no national survey that has assessed the magnitude of both to date. magnitude of both, so far. When we talk about conflict prevention models, we can mention three types: discipline based on discipline, mediation, and dialogue, ranging from the application of disciplinary measures disciplinary measures, to the creation of services of attention and development of and development of prevention activities. To this end, a survey was made of projects or programs on conflict and violence prevention in the university environment, analyzing documents documents that cite programs aimed at conflict prevention and resolution in higher education institutions of higher education, following the principles of bibliographic research involving a systematized search of original documents indexed in the period between January 1, 2015 and November 31, 2020. From the documents found, initially the titles and abstracts were analyzed for selection of potentially eligible studies potentially eligible studies to be read in their entirety afterwards. One aspect that draws attention to the small number of studies on violence and conflict prevention in in higher education institutions, leading to a latent need for greater investment in the research area. investment in this area of research. Universities should be safe spaces for everyone, but the majority of universities and all, but most Brazilian universities do not have structured policies to prevent violence and also do not have to prevent violence and also do not present clear and continuous strategies to curb violence at the and despite the dialogic model of conflict prevention is a step further in the prevention of violence. the dialogic model of conflict prevention represents one more step to prevent coexistence problems coexistence, it does not mean that models based on discipline and mediation will be completely replaced completely, but rather that they, by themselves, do not eradicate these problems.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectTrote universitáriopor
dc.subjectPrevenção de violênciapor
dc.subjectViolência universidadepor
dc.titleTodo mundo sangra o mesmo: uma pesquisa bibliográfica sobre a prevenção e a cultura da violência universitáriapor
dc.title.alternativeEveryone bleeds the same: a literature search on the prevention and culture of university violenceeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Bozzini, Isabela Custódio Talora
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0853746645322544por
dc.description.resumoNo Brasil, as pesquisas sobre prevenção de conflitos e de violência são incipientes, não havendo um inquérito nacional que tenha avaliado a magnitude de ambas até o momento. Quando falamos de modelos de prevenção de conflitos, podemos citar três tipos: o baseado na disciplina, na mediação, no diálogo e que vão desde a aplicação de medidas disciplinares, até a criação de serviços de atenção e desenvolvimento de atividades de prevenção. Para isso foi feito o levantamento de projetos ou programas sobre prevenção de conflitos e violência no ambiente universitário, analisando documentos que citam programas voltados para prevenção e resolução de conflitos em instituições de ensino superior seguindo os princípios de uma pesquisa bibliográfica, envolvendo uma busca sistematizada de documentos originais indexados no período entre 1 de janeiro de 2015 e 31 de novembro de 2020. A partir dos documentos encontrados, inicialmente foram analisados os títulos e resumos para seleção de estudos potencialmente elegíveis para, posteriormente, serem lidos na íntegra. Um aspecto que chama a atenção é a pouca quantidade de trabalhos acerca da prevenção de violência e conflitos nas instituições de ensino superior, levando a necessidade latente de maior investimento na área de pesquisa. As universidades devem ser espaços seguros para todas e todos, porém a maioria das universidades brasileiras não possui políticas estruturadas para prevenir as violências e também não apresentam estratégias claras e contínuas para coibir as violências nas recepções de calouros e apesar de o modelo dialógico de prevenção de conflitos representar um passo a mais para prevenir problemas de convivência, não significa que os modelos baseados na disciplina e na mediação sejam substituídos completamente, mas sim que eles, por si sós, não erradicam esses problemas.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Araraspor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3228874220919825por
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBL-Arpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil