Show simple item record

dc.contributor.authorMesquita, Luana Hercule
dc.date.accessioned2021-11-29T14:11:34Z
dc.date.available2021-11-29T14:11:34Z
dc.date.issued2021-11-18
dc.identifier.citationMESQUITA, Luana Hercule. A matemática na história de vida de estudantes da EJA. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15192.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15192
dc.description.abstractThe present investigation aimed to understand to what extent the Mathematics, in the life trajectory of students in Youth and Adult Education (EJA), contributed to distances and approximations with the school. To this end, under the assumptions of qualitative research, through a narrative interview with two EJA male students, the data were produced remotely (interviews via video call on WhatsApp) due to the COVID-19 pandemic. The interviews were analyzed through content analysis based on the assumptions of Bardin (2011). The bibliographic survey includes a mapping of theses and dissertations about of specific research descriptors that sought to raise studies on the subject from the perspective of raising the production of knowledge in the area. The theoretical framework, it is supported by authors and scholars in the field of EJA and the practices of numeracy/mathematical literacy to characterize the present teaching modality and the ways of exploring the most promising mathematical knowledge to work with the students' learning. The result of the study points to the necessary understanding of the meanings attributed to Mathematics in the trajectory of life and the place it is occupies in the speech and in the daily practice of the men and women who return to the banks schoolchildren in adult life. Particularly here, the collaborators emphasize that the Mathematics is essential for social integration, especially in activities encompassed by the working world.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospor
dc.subjectNumeramento/letramento matemáticopor
dc.subjectTrajetória de vidapor
dc.subjectYouth and Adult Educationeng
dc.subjectMathematical numeration/literacyeng
dc.subjectLife trajectoryeng
dc.titleA matemática na história de vida de estudantes da EJApor
dc.title.alternativeMathematics in the life story of EJA studentseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Ciríaco, Klinger Teodoro
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2947929641568853por
dc.description.resumoA presente investigação teve como objetivo geral compreender em que medida a Matemática, na trajetória de vida de estudantes da Educação de Jovens e Adultos (EJA), contribuiu para distanciamentos e aproximações com a escola. Para este fim, sob os pressupostos da pesquisa qualitativa, por meio de uma entrevista narrativa com dois estudantes homens da EJA, os dados foram produzidos de forma remota (entrevistas via videochamada no WhatsApp) devido a pandemia de COVID-19. As entrevistas foram analisadas por meio da análise de conteúdo baseada nos pressupostos de Bardin (2011). O levantamento bibliográfico contempla um mapeamento de teses e dissertações acerca de descritores de pesquisas específicos que buscaram angariar estudos acerca da temática na perspectiva de levantar a produção do conhecimento da área. O referencial teórico, ampara-se em autores e estudiosos do campo da EJA e das práticas de numeramento/letramento matemático para caracterizar a presente modalidade de ensino e as formas de exploração dos conhecimentos matemáticos mais promissoras ao trabalho com as aprendizagens dos alunos. O resultado do estudo aponta para a necessária compreensão dos sentidos atribuídos à Matemática na trajetória de vida e o lugar que esta ocupa no discurso e na prática cotidiana dos homens e mulheres que retornam aos bancos escolares na vida adulta. Particularmente aqui, os colaboradores, destacam que a Matemática é essencial para a integração social, sobretudo, em atividades englobadas pelo mundo laboral.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3714208049690948por
dc.publisher.coursePedagogia - PedLNpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil