Show simple item record

dc.contributor.authorGarcia, Rafaela Fernandes
dc.date.accessioned2021-12-06T11:06:45Z
dc.date.available2021-12-06T11:06:45Z
dc.date.issued2021-11-26
dc.identifier.citationGARCIA, Rafaela Fernandes. O ensino de sistemas lineares baseado na teoria de resolução de problemas de Polya. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15278.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15278
dc.description.abstracthe aim of this work is to analyze the teaching materials of Dante e Viana (2008) and Iezzi e Hazzan (2019), indicated for Basic Education by the National Textbook Program (PNLD), with the help of the filing methodology. From this analysis, from the perspective of the skills found in the Common National Curriculum Base (BNCC), [EM13MAT305] and [EM13MAT315] and in the problem solving method developed by Polya (1995), we elaborated a didactic sequence with the proposal to help and guide high school teachers in the content of linear systems with applications in economics and geometric interpretation. The material can be used in teaching both for the final years of Basic Education and for students from the Mathematics Olympics and higher courses with a mathematical basis.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectResolução de problemaspor
dc.subjectSistemas linearespor
dc.subjectProposta didáticapor
dc.subjectProblem solvingeng
dc.subjectLinear systemseng
dc.subjectDidactic proposaleng
dc.titleO ensino de sistemas lineares baseado na teoria de resolução de problemas de Polyapor
dc.title.alternativeTeaching linear systems based on Polya's problem solving theoryeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Seixas, Wladimir
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1697352974728327por
dc.description.resumoEste trabalho tem por objetivo analisar os materiais didáticos de Dante e Viana (2008) e Iezzi e Hazzan (2019), indicados para o Ensino Básico pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), com auxílio da metodologia de fichamento. A partir dessa análise, sob a ótica das habilidades encontradas na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), [EM13MAT301] e [EM13MAT315] e no método de resolução de problemas, desenvolvido por Polya (1995), elaboramos uma sequência didática, como a proposta de auxiliar e guiar professores do Ensino Médio no conteúdo de sistemas lineares com aplicações na economia e na interpretação geométrica. O material poderá ser utilizado no ensino tanto para os anos finais da Educação Básica quanto para alunos de Olimpíadas Matemáticas e cursos superiores com base matemática.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8097370441793741por
dc.publisher.courseMatemática - MLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil