Show simple item record

dc.contributor.authorAlves, Guilherme Biribilli
dc.date.accessioned2022-04-25T14:43:00Z
dc.date.available2022-04-25T14:43:00Z
dc.date.issued2021-07-02
dc.identifier.citationALVES, Guilherme Biribilli. Um estudo de catalogação de atividades musicais que dialogam com conteúdos da apostila de rítmica da Fundação das Artes de São Caetano do Sul. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Música) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15907.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15907
dc.description.abstractThis research report sought, among other things, to identify the rhythmic contents presented in the Rhythmic Workbook of the Fundação das Artes de São Caetano do Sul, authored by Glória Pereira Cunha and José Eduardo Gramani, as well as research and select folkloric musical activities and, also, some other activities by different authors, which can help in learning of the same contents. These activities aimed to organize a catalog relating the two data, that is, the elaboration of the characterization of the exercises rhythms and play repertoire. The literature review brought, above all, aspects of the trajectory of and musical teaching of José Eduardo Gramani, his participations in musical performance groups, as well as their contributions to the musical environment and of music education itself. In addition to the authors who talk about the educator, a brief review of publications on active methods was performed. the data collection started the last phase of cataloging the repertoire, presented in the book “Musical Challenges” by the authors Ana Tatit and Maristela Loureiro and possible interfaces with the exercises selected in the aforementioned Apostille. The result achieved in this research is a catalog of some musical activities indicated that can help teachers and students, in a playful way, in the experience and assimilation of the contents worked in the booklet.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectRítmicapor
dc.subjectEducação musicalpor
dc.subjectCatálogo musicalpor
dc.subjectRhythmiceng
dc.subjectMusic educationeng
dc.subjectMusic catalogueeng
dc.titleUm estudo de catalogação de atividades musicais que dialogam com conteúdos da apostila de rítmica da Fundação das Artes de São Caetano do Sulpor
dc.title.alternativeA cataloging study of musical activities that dialogue with contents of the rhythmic workbook of the Fundação das Artes de São Caetano do Suleng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Carvalho, Isamara Alves
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7634525753891601por
dc.description.resumoO presente relatório de pesquisa buscou, entre outras coisas, identificar os conteúdos rítmicos apresentados na Apostila de Rítmica da Fundação das Artes de São Caetano do Sul, de autoria de Glória Pereira Cunha e José Eduardo Gramani, bem como pesquisar e selecionar atividades musicais folclóricas e de autores diversos, que possam auxiliar na aprendizagem dos mesmos conteúdos. Essas atividades tiveram como objetivo a organização de um catálogo relacionando os dois dados, isto é, a elaboração da caracterização dos exercícios rítmicos e repertório de brincadeiras. A revisão bibliográfica trouxe, sobretudo, aspectos da trajetória de aprendizagem e ensino musical de José Eduardo Gramani, suas participações em grupos de performances musicais, bem como suas contribuições para o meio musical e da educação musical propriamente dita. Além dos autores que discorrem acerca do educador, foi realizada uma breve revisão de publicações sobre métodos ativos. A coleta de dados iniciou a última fase de catalogação do repertório, apresentado no livro "Desafios Musicais" das autoras Ana Tatit e Maristela Loureiro e possíveis interfaces com os exercícios selecionados na Apostila citada. O resultado alcançado nesta pesquisa é um catálogo de algumas atividades musicais indicadas que possam auxiliar professores e alunos, de uma forma lúdica, na vivência e assimilação dos conteúdos trabalhados na apostila.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0972476662030682por
dc.publisher.courseMúsica - MusLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil