Show simple item record

dc.contributor.authorBastos Junior, José Carlos
dc.date.accessioned2022-04-29T19:37:10Z
dc.date.available2022-04-29T19:37:10Z
dc.date.issued2022-04-25
dc.identifier.citationBASTOS JÚNIOR, José Carlos. O conceito de educação política: uma revisão bibliográfica das concepções teóricas consolidadas na última década. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15956.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15956
dc.description.abstractThe present work has the general objective to investigate the theoretical conceptions referring to the concept of political education present in the literature in the field of Education and Applied Human/Social Sciences, given that the current context, marked by the proliferation of disinformation (fake news), the rise of extreme right and successive attacks on democracy and institutions, highlights the need to investigate how the construction of theories that focus on the understanding of the concept of political education have taken place. The methodology adopted was bibliographic research, carried out in a national theses and dissertations database (BDTD), Scielo Brasil database, CAPES Periodicals Portal and in the HistedBR Online Magazine, using the last decade as a time frame (2010-2021) and the selection of related terms via Education Thesauri and consultation of scientific literature. The theoretical perspective that guided the conceptual analysis is Historical-Dialectical Materialism, which guided the categorization of selected works into perspectives (critical and non-critical) and subcategories. The results obtained through a bibliographic survey revealed that there is a relatively small set of academic research on the discussion of political education and its application in the curriculum of Elementary and High School, reinforcing the need for new investigations of a practical nature (Case studies, surveys) to be undertaken, especially in the Initial Years, a stage in which there was a large gap.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação políticapor
dc.subjectPedagogia socialistapor
dc.subjectEducação soviéticapor
dc.subjectLetramento políticopor
dc.subjectSocialização políticapor
dc.subjectPolitical educationeng
dc.subjectSocialist pedagogyeng
dc.subjectSoviet educationeng
dc.subjectPolitical literacyeng
dc.subjectPolitical socializationeng
dc.titleO conceito de educação política: uma revisão bibliográfica das concepções teóricas consolidadas na última décadapor
dc.title.alternativeThe concept of political education: a bibliographic rewiew of theoretical conceptions consolidated in the last decadeeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Silva, Eduardo Pinto e
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4138904P5por
dc.description.resumoA presente monografia tem por objetivo geral investigar as concepções teóricas referentes ao conceito de educação política presentes na literatura do campo da Educação e Ciência Humanas/ Sociais Aplicadas, haja vista que o contexto atual, marcado pela proliferação da desinformação (fake news), ascensão da extrema-direita e ataques sucessivos à democracia e às instituições, evidencia a necessidade de se investigar como se têm dado a construção de teorias que se debruçam na compreensão do conceito de educação política. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica, realizada em banco de teses e dissertações nacionais (BDTD), base Scielo Brasil, Portal de Periódicos CAPES e na Revista HistedBR Online, utilizando-se como recorte temporal o último decênio (2010-2021) e a seleção de termos relacionados via Tesauros de Educação e consulta à literatura científica. A perspectiva teórica que orientou a análise conceitual é o Materialismo Histórico-Dialético, que norteou a categorização dos trabalhos selecionados em perspectivas (críticas e não críticas) e subcategorias. Os resultados obtidos via levantamento bibliográfico revelaram que há um conjunto relativamente pequeno de pesquisas acadêmicas sobre a discussão da educação política e sua aplicação nos currículos do Ensino Fundamental e Médio, reforçando a necessidade de que novas investigações de caráter prático (Estudos de caso, surveys) sejam empreendidas, especialmente nos Anos Iniciais, etapa na qual se observou uma grande lacuna.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0004984118085349por
dc.publisher.coursePedagogia - PedLNpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil