Show simple item record

dc.contributor.authorPiccirilli, Giovanna Maria Recco
dc.date.accessioned2022-05-07T00:49:39Z
dc.date.available2022-05-07T00:49:39Z
dc.date.issued2022-04-18
dc.identifier.citationPICCIRILLI, Giovanna Maria Recco. O processo de alfabetização e letramento na cultura digital: possibilidades e desafios para os anos iniciais do ensino fundamental. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16076.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16076
dc.description.abstractThe present course conclusion work has the general objective to investigate the nuances suffered in the literacy and literacy process in the digital context and theoretical conceptions regarding the concept, given the challenges that institutions, teachers and students went through during on-line teaching in the current pandemic scenario we are experiencing. It also highlights the applicability and benefits of Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in the classroom, as well as rethinking the school space integrated with technological resources, bringing students closer to everyday life. The methodology adopted was qualitative research (LÜDKE; ANDRÉ, 2022) carried out in a bank of national theses and dissertations (BDTD) and by the Literacy, Reading and Writing Center of the Federal University of Minas Gerais (CEALE) and Academic Google, using as time frame the last decade (2010-2021). The theoretical perspective that guided the conceptual analysis are the works of Magda Soares (2020; 2021a; 2021b), Maria Iolanda Monteiro (2020; 2010) e Rita de Cassia de Souza Landin (2015; 2020), which guided the categorization of the selection of works and their subcategories. The results obtained through a bibliographic survey revealed that there is a relatively small set of academic research on the discussion of Education in the context of digital culture for the Initial Years of Elementary School, analyzing and reflecting those technologies are increasingly entering the spheres of society, in such a way that it will not be different in the course of literacy and literacy.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAlfabetização e letramentopor
dc.subjectCultura digitalpor
dc.subjectEnsino Fundamentalpor
dc.subjectSaberes docentepor
dc.subjectLiteracy and literacyeng
dc.subjectDigital cultureeng
dc.subjectElementary Schooleng
dc.subjectTeaching knowledgeeng
dc.titleO processo de alfabetização e letramento na cultura digital: possibilidades e desafios para os anos iniciais do ensino fundamentalpor
dc.title.alternativeThe literacy and literacy process in digital culture: possibilities and challenges for the early years of education fundamentaleng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Monteiro, Maria Iolanda
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4189205834370563por
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso tem por objetivo geral investigar as nuances sofridas no processo de alfabetização e letramento no contexto digital e concepções teóricas referentes ao conceito, haja vista os desafios que as instituições, docentes e estudantes percorreram durante o ensino on-line no cenário atual pandêmico que vivemos. Evidencia também as aplicabilidades e benefícios das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs) na sala de aula, bem como repensar o espaço escolar integrado aos recursos tecnológicos aproximando os/as alunos/as ao cotidiano. A metodologia adotada foi a pesquisa qualitativa (LÜDKE; ANDRÉ, 2022) realizada no Banco De Teses e Dissertações nacionais (BDTD) e pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais (CEALE) e Google Acadêmico, utilizando-se como recorte temporal o último decênio (2010-2021). A perspectiva teórica que orientou a análise conceitual são as obras de Magda Soares (2020; 2021a; 2021b), Maria Iolanda Monteiro (2020; 2010) e Rita de Cássia de Souza Landin (2015; 2020), que norteou a categorização da seleção de trabalhos e suas subcategorias. Os resultados obtidos via levantamento bibliográfico revelaram que há um conjunto relativamente pequeno de pesquisas acadêmicas sobre a discussão da Educação no contexto da cultura digital para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental, analisando e refletindo que as tecnologias estão adentrando cada vez mais nas esferas da sociedade, de tal forma que, não será diferente no decurso da alfabetização e letramento.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/8582953029697001por
dc.publisher.coursePedagogia - PedLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil