Show simple item record

dc.contributor.authorRoitberg, Guilherme Prado
dc.contributor.authorFaggion, Melline Ortega
dc.coverage.spatialUniversidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos - SPpor
dc.date.accessioned2022-09-29T13:45:07Z
dc.date.available2022-09-29T13:45:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifierhttps://doi.org/10.14244/198271995348por
dc.identifier.citationROITBERG, Guilherme Prado; FAGGION, Melline Ortega. The science of racial improvement: historical considerations about Brasilian eugenic education. Revista Eletrônica de Educação, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos - SP, v. 15, p. e5348076, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16733.*
dc.identifier.issn1982-7199por
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/16733
dc.description.abstractDefined by Francis Galton (1822-1911) as the “science of racial improvement”, eugenics became popular among the influential Brazilian intellectual elite in the first decades of the Republic, aiming the biological-racial improvement of the population by combating the “degenerative threats” represented by blacks, mestizos, physically and mentally disabled. Considering this historical context and taking as a theoretical and methodological support a documentary research supported by the critique of instrumental reason, the article analyzes the intellectual production of the directors of the journal Boletim de Eugenia (1929-1933): Renato Kehl, Octavio Domingues and Salvador de Toledo Piza Jr. It is investigated the political-ideological foundations of eugenic education in Brazil and its role in the spread of biological racism among the country's intellectual elite in the 1920s and 1930s. It is concluded that the conception of education of these authors goes beyond the sense of schooling and aligns with a broader intellectual project that envisioned the popularization of the science of racial improvement in Brazil.eng
dc.description.abstractDefinida por Francis Galton (1822-1911) como a “ciência do melhoramento racial”, a eugenia se popularizou entre a influente elite intelectual brasileira nas primeiras décadas da República, vislumbrando o aperfeiçoamento biológico-racial da população por meio do combate às “ameaças degenerativas” representadas por negros, mestiços, deficientes físicos e mentais. Considerando esse contexto histórico e tomando como aporte teórico-metodológico uma pesquisa documental amparada pela crítica da razão instrumental, o artigo analisa a produção intelectual dos diretores do periódico Boletim de Eugenia (1929-1933): Renato Kehl, Octavio Domingues e Salvador de Toledo Piza Jr. Investiga-se os fundamentos político-ideológicos da educação eugênica no Brasil e seu papel na difusão do racismo biológico entre a elite intelectual do país nas décadas de 1920 e 1930. Conclui-se que a concepção de educação desses autores ultrapassa o sentido de escolarização e se alinha a um projeto intelectual mais amplo que vislumbrava a vulgarização da ciência do melhoramento racial no Brasil.por
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)por
dc.format.extente5348076por
dc.language.isoengeng
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.relation.ispartofRevista Eletrônica de Educaçãopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação eugênicapor
dc.subjectMovimento eugenistapor
dc.subjectRacismo científicopor
dc.subjectRazão instrumentalpor
dc.subjectEugenic educationeng
dc.subjectEugenic movementeng
dc.subjectScientific racismeng
dc.subjectInstrumental reasoneng
dc.titleThe science of racial improvement: historical considerations about Brasilian eugenic educationeng
dc.title.alternativeA ciência do melhoramento racial: considerações históricas sobre a educação eugenista brasileirapor
dc.typeArtigopor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.description.sponsorshipIdProcesso n°88887.569968/2020-00, Programa Institucional de Internacionalização da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES-PrInt)por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/3993968379492241por
dc.identifier.urlhttps://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/5348por
dc.publisher.departmentCentro de Educação e Ciências Humanas - CECHpor
dc.citation.volume15por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil