Show simple item record

dc.contributor.authorAquino, Isadora Virgílio Tomaz de
dc.date.accessioned2023-08-29T12:25:25Z
dc.date.available2023-08-29T12:25:25Z
dc.date.issued2023-08-29
dc.identifier.citationAQUINO, Isadora Virgílio Tomaz de. Materiais de comunicação não-violenta e educação socioemocional: prevenção de violência nas escolas. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18458.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18458
dc.description.abstractThe present research aimed to show and discuss two materials, one that addresses Non-Violent Communication (NVC) and the other about socio-emotional education, in order to understand how these two aspects help the violence prevention in schools. So, the research is characterized as a qualitative documentary research, based on five main authors. Through two studies, it was possible to identify that the practices of NVC and emotional education make it possible to promote a non-violent education, which, using daily socio-emotional skills in educational institutions, allows the reduction and prevention of violence in school settings, physical, verbal or psychological. It was concluded that, before teaching, the teacher should practice the emotional and NVC skills, so that they can help the student in their healthy development process, promoting non-violence.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectComunicação Não-Violentapor
dc.subjectEducação socioemocionalpor
dc.subjectPrevenção da violênciapor
dc.subjectEscolapor
dc.subjectNon-Violent Communicationeng
dc.subjectSocio-emotional educationeng
dc.subjectViolence preventioneng
dc.subjectSchooleng
dc.titleMateriais de comunicação não-violenta e educação socioemocional: prevenção de violência nas escolaspor
dc.title.alternativeNon-violent communication materials and socio-emotional education: violence prevention in schoolseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1D'Affonseca, Sabrina Mazo
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0381029115416584por
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo apresentar e analisar dois materiais que abordam a Comunicação Não-Violenta (CNV) e a educação socioemocional, a fim de entender como estas duas vertentes auxiliam no processo de prevenção da violência nas escolas. Nesse sentido, o artigo se caracteriza como uma pesquisa documental, de cunho qualitativo, se embasando em cinco autores principais. Por meio dos estudos foi possível identificar que as práticas da CNV e da educação emocional possibilitam a promoção de uma educação não-violenta, a qual, utilizando-se de competências socioemocionais no cotidiano das instituições de ensino, permite a diminuição e a prevenção das violências nas escolas, sejam elas física, verbal ou psicológica. Como consideração final indica-se que, antes de ensinar, o docente deve praticar as habilidades emocionais e da CNV, para que assim possa auxiliar o estudante em seu processo de desenvolvimento saudável, promovendo a não violência.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.coursePedagogia - PedLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil