Show simple item record

dc.contributor.authorFavalli, Déborah
dc.date.accessioned2024-02-23T13:41:57Z
dc.date.available2024-02-23T13:41:57Z
dc.date.issued2024-02-07
dc.identifier.citationFAVALLI, Déborah. Incomensuráveis: abordagem dos números irracionais na educação básica. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19440.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19440
dc.description.abstractThis study addresses the construction of numerical sets, with particular emphasis on irrational numbers, in order to examine their teaching in Brazilian Basic Education. The research begins with a review of the historical and conceptual foundations of irrational numbers, highlighting the discovery of incommensurables in Ancient Greece. The analysis of basic education textbooks reveals superficial and fragmented approaches to irrational numbers, affecting students’ conceptual understanding. The importance of adopting a historical-epistemological approach to contextualize irrational numbers and avoid circularity in the definition of real numbers is also discussed. It is concluded that the teaching of irrational numbers needs to be rethought, seeking a more meaningful and in-depth approach, valuing teacher training, and promoting the use of technological resources and problem situations to stimulate conceptual understanding and the solving of mathematical problems.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de Matemáticapor
dc.subjectLivros Didáticospor
dc.subjectGrécia Antigapor
dc.subjectNúmerospor
dc.subjectMath Teachingeng
dc.subjectTextbookseng
dc.subjectAncient Greeceeng
dc.subjectNumberseng
dc.titleIncomensuráveis: abordagem dos números irracionais na educação básicapor
dc.title.alternativeIncommensurables: approach to irrational numbers in basic educationeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Venezuela, Antonio Luís
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8722224671269332por
dc.description.resumoEste trabalho aborda a construção dos conjuntos numéricos, dando maior ênfase nos números irracionais, de modo a analisar seu ensino na Educação Básica brasileira. A pesquisa inicia-se com uma revisão dos fundamentos históricos e conceituais dos números irracionais, destacando a descoberta dos incomensuráveis na Grécia Antiga. A análise dos livros didáticos do ensino básico revela abordagens superficiais e fragmentadas dos números irracionais, afetando a compreensão conceitual dos alunos. Também é discutida a importância de adotar uma abordagem histórico-epistemológica para contextualizar os números irracionais e evitar circularidade na definição dos números reais. Conclui-se que é necessário repensar o ensino dos números irracionais, buscando uma abordagem mais significativa e aprofundada, valorizando a formação dos professores e promovendo o uso de recursos tecnológicos e situações-problema para estimular a compreensão conceitual e a resolução de problemas matemáticos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::MATEMATICA APLICADApor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.courseMatemática - ML-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-7323-6207por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil