Show simple item record

dc.contributor.authorMoniche, Bianca Júlia da Silva
dc.date.accessioned2024-02-29T17:43:46Z
dc.date.available2024-02-29T17:43:46Z
dc.date.issued2023-04-04
dc.identifier.citationMONICHE, Bianca Júlia da Silva. Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Sociais) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19565.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19565
dc.description.abstractIn this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the Naïve Biennials of Brazil, cultural event organized by SESC - Piracicaba since 1992. In other words, I seek to answer what Naive Brazil is, what representations and narratives are produced about and in Naïve Art regarding the conception of national identity. To do this, I established two specific objectives that will conduct this investigation: I-Understand how socially the constitution of the naïve category, as a social and II-Understand the possible relationships between the naive category and a national identity and the possible articulations such as the racial debate. Here I adopt the content analysis methodology, applied from the perspectives of Cultural and Postcolonial Studies.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectArte naïfpor
dc.subjectArte popularpor
dc.subjectIdentidade nacionalpor
dc.subjectCultura popularpor
dc.subjectEstudos culturaispor
dc.subjectNaïf arteng
dc.subjectPopular arteng
dc.subjectNational identityeng
dc.subjectCultural studieseng
dc.subjectPopular cultureeng
dc.titlePopular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasilpor
dc.title.alternativePopular yes, never naive!: dispute for significance at the Brazilian Naïfs Biennialeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Medeiros, Priscila Martins de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8021362429861754por
dc.description.resumoNo presente trabalho, proponho-me a analisar e compreender as disputas de sentido sobre a Arte Naif no Brasil, com foco nos possíveis debates sobre a formação de uma identidade nacional e seus imbricamentos com a temática racial a partir das Bienais Naïfs do Brasil, evento cultural organizado pelo SESC - Piracicaba desde 1992. Dito de outra forma, procuro responder o que é o Brasil Naif, quais as representações e narrativas produzidas sobre e na Arte Naif acerca da concepção de identidade nacional. Para isso, estabeleci dois objetivos específicos que conduzirão esta investigação: I-Compreender como ocorre socialmente a constituição da categoria naif, enquanto posicionamento social e II-Compreender as possíveis relações entre a categoria naif e uma identidade nacional e as possíveis articulações como o debate racial. Adoto aqui a metodologia de análise de conteúdo, aplicada a partir das perspectivas dos Estudos Culturais e Pós-coloniais.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA::OUTRAS SOCIOLOGIAS ESPECIFICASpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/0296834746594326por
dc.publisher.courseCiências Sociais - CSopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil