Show simple item record

dc.contributor.authorJulião, Bianca Ponce
dc.date.accessioned2024-07-02T20:49:47Z
dc.date.available2024-07-02T20:49:47Z
dc.date.issued2024-02-07
dc.identifier.citationJULIÃO, Bianca Ponce. Evolução do e-commerce no Brasil: uma análise entre os anos 2000 e 2022. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19716.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19716
dc.description.abstractThe e-commerce sector has been prominently emerging in the Brazilian economy over the years. Therefore, the overarching objective of this study is to scrutinize the evolution of e-commerce between the years 2000 and 2022, aiming to comprehend its correlation with the ongoing transformations in the country's economic landscape. The specific objectives encompass presenting the historical progression of e-commerce in Brazil and characterizing it through both qualitative and quantitative information. To address the stated objectives, a comprehensive literature review on the subject will be conducted, accompanied by a descriptive analysis of sector-specific data. The primary finding reveals that economic variables, such as inflation and interest rates, exert influence on the aforementioned sector. However, it is imperative to acknowledge that e-commerce is also significantly impacted by various other factors, including the widespread adoption of the internet and the ubiquitous use of smartphones.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectE-commerceeng
dc.subjectInternetpor
dc.subjectCenário econômicopor
dc.subjectEconomic scenarioeng
dc.titleEvolução do e-commerce no Brasil: uma análise entre os anos 2000 e 2022por
dc.title.alternativeThe evolution of e-commerce in Brazil: an analysis from the years 2000 to 2022eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Carrara, Aniela Fagundes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2348376949393246por
dc.description.resumoO comércio eletrônico vem se destacando ao longo dos anos na economia Brasileira. Assim, o objetivo geral deste trabalho é analisar a evolução do e-commerce entre 2000 e 2022, com vistas a entender a sua relação com as constantes mudanças do cenário econômico do país. Como objetivos específicos pretende-se apresentar a evolução histórica do e-commerce no Brasil, bem como caracterizá-lo por meio de informações qualitativas e quantitativas. De modo a contemplar o objetivo proposto será realizada uma revisão bibliográfica sobre o tema, bem como a análise descritiva de dados sobre o setor. Como principal resultado, tem-se que variáveis econômicas, tais como inflação e taxa de juros, exercem influência no setor em questão, porém, este também é impactado por diversas outras mudanças, como a própria popularização da internet e a massificação do seu uso via smartphones.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIA::TEORIA ECONOMICApor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.publisher.courseCiências Econômicas - CEc-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3131-2344por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil