Show simple item record

dc.contributor.authorPimentel, Matheus Fernandes De Sousa
dc.date.accessioned2024-07-20T00:25:05Z
dc.date.available2024-07-20T00:25:05Z
dc.date.issued2024-02-02
dc.identifier.citationPIMENTEL, Matheus Fernandes De Sousa. Impacto da pandemia da COVID-19 na saúde mental e na educação da população LGBTQIA+ brasileira: um estudo da produção acadêmica-científica. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20192.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20192
dc.description.abstractThe objective of this research was to identify, map, and analyze scientific publications on the impacts of the COVID-19 pandemic on the Brazilian LGBT population from 2020 to 2022. We aimed to analyze the knowledge production present in doctoral theses, master's dissertations, and scientific journal articles in the fields of psychology and education concerning the impact of the COVID-19 pandemic on the Brazilian LGBT population during this period. The research involved searching for scientific productions in electronic databases such as SciELO (Scientific Electronic Library Online), BVS – Psi (Virtual Health Library – Psychology Brazil), BDTD (Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations), and the CAPES journal portal. We used Portuguese language descriptors such as “Mental health,” “LGBT,” “Homosexuality,” “Education,” “Transgender” or “Transsexuality,” “COVID-19,” “Sars-COV-2,” and their English equivalents. The search process resulted in a total of 22 manuscripts. The analysis of the studies consisted of different stages, including a preliminary reading of the bibliographic material, an exploratory reading to verify the adequacy of the information to the study's goals, a reflective or critical reading, and an interpretative reading to relate and integrate the content of the works with the research problem. Of the 22 journals found, only 8 specifically addressed the theme of this research, while the others were excluded after the mentioned analyses. We concluded that there is still not a great methodological variability in national and international studies on the topic, highlighting the need to encourage more research. Additionally, we identified a lack of interest in the subject during the study period, as well as the absence of specific government policies to address the issue, highlighting the vulnerability of the young LGBT+ population in health emergency contexts. Therefore, the current research project mentions Brazilian education and how gender and sexuality are addressed within the biology (high school) and science (elementary school) subjects, as well as the struggle and history of the LGBTQIA+ community. Finally, the different types of violence suffered by the LGBTQIA+ population are addressed, emphasizing domestic violence, which is very recurrent in the daily lives and homes of people who deviate from the cisheteronormative standard, mentioning mental health as the main impact of the pandemic.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectSaúde Mentalpor
dc.subjectLGBTpor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectCOVID-19por
dc.subjectMental Healtheng
dc.subjectEducationeng
dc.titleImpacto da pandemia da COVID-19 na saúde mental e na educação da população LGBTQIA+ brasileira: um estudo da produção acadêmica-científicapor
dc.title.alternativeImpact of the COVID-19 pandemic on the mental health and education of the brazilian LGBTQIA+ population: a study of academic-scientific productionpor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Mendonça, Viviane Melo de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4827331651090223por
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa foi identificar, mapear e analisar as publicações científicas sobre os impactos da pandemia de COVID-19 na população LGBT brasileira no período de 2020 a 2022. Buscamos analisar a produção do conhecimento presente em teses de doutorado, dissertações de mestrado e artigos de periódicos científicos nas áreas da psicologia e educação em relação ao impacto da pandemia de COVID-19 na população LGBT brasileira durante esse intervalo de tempo. A pesquisa envolveu a busca por produções científicas em bases de dados eletrônicas, como SciELO (Scientific Electronic Library Online), BVS – Psi (Biblioteca Virtual em Saúde – Psicologia Brasil), BDTD (Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações) e o portal de periódicos da CAPES. Utilizamos descritores em língua portuguesa, como “Saúde mental”, “LGBT”, “Homossexualidade”, “Educação”, “Transgênero” ou “Transsexualidade”, “COVID-19”, “Sars-COV-2”, e seus equivalentes em língua inglesa. O processo de busca resultou em um total de 22 manuscritos. A análise dos estudos foi composta por diferentes etapas, incluindo leitura de reconhecimento do material bibliográfico, leitura exploratória para verificar a adequação das informações às metas do estudo, leitura reflexiva ou crítica, e leitura interpretativa para relacionar e integrar o conteúdo das obras com o problema de pesquisa. Dos 22 periódicos encontrados, apenas 8 abordavam especificamente o tema desta pesquisa, enquanto os demais foram excluídos após as análises mencionadas. Concluímos que ainda não existe uma grande variabilidade metodológica nos estudos nacionais e internacionais sobre a temática, destacando a necessidade de incentivar mais pesquisas. Além disso, identificamos a escassez de interesse no tema durante o período de estudo, assim como a ausência de políticas específicas do governo para abordar o problema, destacando a vulnerabilidade da população jovem LGBT+ em contextos de emergências sanitárias. Portanto, o atual projeto de pesquisa menciona acerca da educação brasileira, e como são abordados gênero e sexualidade, dentro da disciplina de biologia (ensino médio) e ciências (ensino fundamental), bem como a luta e a história da comunidade LGBTQIA+. Por fim, abordam-se os diferentes tipos de violências sofridas pela população LGBTQIA+, enfatizando a violência doméstica, muito recorrente nos cotidianos e lares de pessoas que saem do padrão cisheteronormativo, mencionando a saúde mental, como o principal impactado da pandemiapor
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/4243804726017226por
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1368-1883por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil