Subcomunidades nesta comunidade

Submissões recentes

  • O CONHECIMENTO MATEMÁTICO PARA O ENSINO E OS "POR QUÊS" DOS ALUNOS 

    Serra, Rodrigo Donizete; http://lattes.cnpq.br/4602798250955378 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-23)
    The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ...
  • “ENTRE LÍRIOS E DELÍRIOS”: A (DES)INSTITUCIONALIZAÇÃO E AS (RE)INVENÇÕES DO FEMININO NA SAÚDE MENTAL DE SOROCABA 

    Momberg, Thaiga; http://lattes.cnpq.br/3928826225965966 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus São Carlos, 2018-02-16)
    The present study sought to investigate the specificities of women in the process of deinstitutionalization in the city of Sorocaba/SP, considering how gender issues are articulated with their tutelage and / or independence. ...
  • O ENCONTRO COM A HISTÓRIA DE VIDA DE UMA MULHER BENZEDEIRA 

    Oliveira, Débora; http://lattes.cnpq.br/9462925616556583 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-28)
    This is a work and process of receiving memories and their resonances (BENJAMIN, 1994), which are welcome and known through access to the life story of a woman who is a healer. A Language, 2016) becomes an important field ...
  • Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral 

    Borges, Edmar José; http://lattes.cnpq.br/8395851882918676 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-27)
    The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ...
  • Políticas de ações afirmativas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ): o curso de Pedagogia em debate 

    Abreu, Elisangela Nunes do Nascimento de; http://lattes.cnpq.br/6271321011366441 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-21)
    The objective of this research was to analyse which initiatives and repercussions with regard to the democratization of the affirmative policies of action about the admission and continuity in the college education of the ...
  • A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras 

    Alves, Elizabeth Conceição; CV: http://lattes.cnpq.br/0646640714425766 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-16)
    This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ...
  • Cultura e movimentos sociais à luz do materialismo histórico-dialético de Gramsci: um estudo sobre os movimentos sociais de cultura de Sorocaba/SP 

    Bergamini, Débora; http://lattes.cnpq.br/1963675790894275 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Agricultura e Ambiente (Campus ARARAS)Câmpus Sorocaba, 2018-02-22)
    The present work was developed according to the methodology of bibliographical, documentary and field research. It aims to investigate the projects and actions in the area of education accomplished by the social movements ...
  • Pesquisas acadêmicas brasileiras sobre a formação continuada do professor de Matemática: um enfoque nas práticas formativas 

    Lima, Hilda Ciriaco; http://lattes.cnpq.br/0802163927308625 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCâmpus Sorocaba, 2018-02-23)
    This research has as main objective to describe and analyze formative practices highlighted in research on continuing education of teachers of mathematics, to support each other both on the issue "guideline what the research ...
  • Fundamentos da circulação de saberes nos espaços religiosos de matriz africana: análise no Ilê Alaketu Asè Omô Logunédè 

    Santos, Ademir Barros; http://lattes.cnpq.br/2373503250743446 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-15)
    From a pedagogical and anthropological perspective, this research sought to identify the foundations present in the circulation, diffusion, apprehension and perpetuation of knowledge in environments linked to the religious ...
  • A história da Escola Estadual de Segundo Grau Dr. Dario Pacheco Pedroso: sua origem, inserção social e impacto no percurso profissional dos alunos (1970 - 1994) 

    Matos, Ana Rita Bueno de Camargo; http://lattes.cnpq.br/0929140940243399 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-05-29)
    This study aims to study the Secondary School of Doctor Dario Pacheco Pedroso, created in 1970 in Taquarivaí, then Itapeva district, São Paulo and incorporated in 1994 to the State Center of Technological Education Paula ...
  • Sentidos atribuídos às relações formativas no âmbito do Programa Professor Aprendiz 

    Martins, Maísa Aparecida Ruiz; http://lattes.cnpq.br/8169801410886516 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-26)
    This research had as objective to know the formative process that is established in the relationship between a regent teacher and a trainee of the Teacher Apprentice Program, in the city of Sorocaba. Specific objectives ...
  • O TRABALHO FORMATIVO DO COORDENADOR PEDAGÓGICO JUNTO AOS PROFESSORES QUE ENSINAM MATEMÁTICA. 

    Langona, Neichelli Fabrício; http://lattes.cnpq.br/6219464742319161 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-12-15)
    The present study has as general objective to analyze the dimensions and centrality of the work developed by the pedagogical coordinators in the continuing formation in service of teachers who teach mathematics in the ...
  • Constituição docente do enfermeiro: o estado da arte das produções brasileiras 

    Agnelli, Jeferson Cesar Moretti; http://lattes.cnpq.br/4831616642472060 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-09-29)
    The action of teaching is strongly rooted in a teacher's training. Assuming that teaching is one of the possible fields of action of the nurse, and that it requires specific training considering that it constitutes a ...
  • Trabalho e Autonomia: entre as atribuições e caminhos do exercício do supervisor de ensino 

    RIBEIRO, Elidia Vicentina de Jesus; http://lattes.cnpq.br/6034946635459600 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2018-02-07)
    The present research aims to analyze how the categories work autonomy in the development of the atribuitions of the superviser of the teaching in the state network São Paulo. As a research focus, we chose to conceptualize ...
  • Coletivo Cê: Processos e Percursos de redesterritorialização: Aprendendo com a experiência 

    Almeida, Hércules Soares de; http://lattes.cnpq.br/5128703213868329 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-05-26)
    The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ...
  • Jovens e adultos em escola especial para pessoas com deficiência intelectual: escolarização em debate 

    Almeida, Míriam Elena Cesar; http://lattes.cnpq.br/8273791177358581 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-08-31)
    This assignment has the goals to analyze the literacy condition of youth and adults, enrolled in the special school for intellectual disability and propose a reflexion about the educational purpose of the special school. ...
  • A politicidade da educação a partir da experiência de uma docente de sociologia 

    Chaves, Silvania Maria; http://lattes.cnpq.br/5381402934936368 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-05-24)
    This job had as objective Reflect and reaffirm Education as a political act and democracy. The studies conducted evidence we are living in times of setback regression, marked by loss of rights and by the productions of ...
  • Mulheres da esquerda: política, memória e feminismos 

    Rodrigues, Thais Domingos dos Santos; http://lattes.cnpq.br/9005065959336332 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-24)
    This master thesis had as its objective to analyze the relation among Feminisms and the political-party participation of women from left-wing. We start from the following interrogations: how are made the experiences of ...
  • O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo 

    Silva, Carolina Modena da; http://lattes.cnpq.br/6616060349210475 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2017-03-24)
    This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ...
  • Percepções de professores alfabetizadores do município de Votorantim (SP) sobre o pacto nacional pela alfabetização na idade certa (PNAIC): um estudo de caso 

    Araujo, Samara Elyza Macedo de; - (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação (Campus SOROCABA)Câmpus Sorocaba, 2016-11-07)
    This study seeks to understand the perceptions of literacy teachers on the proposal for continuing education developed under the National Pact Literacy Age One (PNAIC) in the municipality of Votorantim / SP. The methodological ...

Ver mais