Show simple item record

dc.contributor.authorCarvalho, Gabriel Cardoso
dc.date.accessioned2024-07-23T18:07:21Zeng
dc.date.available2024-07-23T18:07:21Zeng
dc.date.issued2023-05-05eng
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20214por
dc.description.abstractCurrently, it is often observed that artificial intelligence is one of the most discussed subjects around the world. The new technologies are presented in a very abrupt way to society, and often this presents itself as a problem to be fought, considering that lately there is a lot of trust in the information present online, which is a problem, because the search for complete information and veracity of information is increasingly scarce. The ChatGPT tool shows itself as a positive and useful tool in a lot of aspects, but it also presents itself as a negative tool, considering the possibility of false information. It is not really discussed the right use of this kind of tool, which is being considered a possible problem for the professionals in education who are having problems with their students, considering that most of the answers are copied from the ChatGPT. Nevertheless, the great problem observed is the lack of critical sense and the right instruction to use this tool, because the answers are wrong most of the time, which is a problem for the formation of the student. Knowing about this problem, it is necessary to observe and qualify the usage of this kind of tool and then observe how the scientific and technological literacy is presented in the formation of the users. For that, a formulary was distributed to observe how people asked the questions to the tool, and then analyzes, based on scientific and technological literacy, which fundamentals are presented when people use this kind of tool. 35 answers were obtained, and the analysis of the answers was based on a categorization method. In the answers obtained from the formulary, it was possible to observe important aspects of the scientific and technological literacy defended by Fourez, such as the good use of specialists, the opening of black boxes, the use of simple models, the good use of translations, the use of interdisciplinary knowledge, and the good articulation between knowings.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInteligência artificialpor
dc.subjectChat GPTpor
dc.subjectAlfabetização científica e tecnológicapor
dc.subjectArtificial inteligenceeng
dc.subjectScientific and technological literacyeng
dc.titleA utilização do Chat GPT e o processo de alfabetização científica e tecnológica no mundo contemporâneopor
dc.title.alternativeThe use of Chat GPT and the process of scientific and technological literacy in the contemporary worldeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Milaré, Tathiane
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4030661520659155por
dc.description.resumoAtualmente, observa-se com frequência que a inteligência artificial é um dos assuntos mais discutidos ao redor do mundo. As novas tecnologias são apresentadas de maneira bem abrupta para a sociedade e muitas vezes isso se apresenta como uma problemática a ser combatida, tendo em vista que ultimamente há muita confiança na informação presente nas redes, sendo esta uma problemática, pois a busca pela informação completa e veracidade das informações está cada vez mais escassa. Tendo isso em vista, a ferramenta Chat GPT mostra-se útil e positiva em muitos aspectos, mas também apresenta pontos negativos que devem ser considerados, como a possibilidade de informações falsas. Pouco se fala então sobre a utilização correta desse tipo de ferramenta, a qual vem se mostrando uma preocupação para profissionais da área da educação, os quais vêm apresentando problemas com seus estudantes, tendo em vista que grande parte das respostas de exercícios e provas mostra-se um copia e cola robotizado. No entanto, o grande problema observado é justamente a falta de instrução adequada e a falta de senso crítico para obter as informações pela ferramenta, pois muitas vezes as respostas obtidas são falhas, contribuindo negativamente para a formação do estudante. Sabendo disso, mostra-se necessário observar e qualificar a utilização de ferramentas como essa e assim observar como a alfabetização científica e tecnológica está presente na formação dos usuários. Para isso, foi distribuído um questionário com o objetivo de observar como os respondentes realizaram as perguntas à ferramenta e assim analisar, com base nos fundamentos teóricos da alfabetização científica e tecnológica, quais fundamentos estão presentes na utilização de ferramentas como o Chat GPT. Foram obtidas 35 respostas, tendo em vista que o processo de análise seria por categorização das mesmas, sendo um processo mais meticuloso. Nas respostas obtidas, foi possível observar aspectos importantes e essenciais da alfabetização científica e tecnológica defendida por Fourez, como o bom uso de especialistas, a abertura de caixas pretas, o uso de modelos simples, o uso de traduções, o bom uso da interdisciplinaridade e uma boa articulação entre saberes.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Araraspor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6628609373474184por
dc.publisher.courseQuímica - QL-Arpor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0004-8008-9400por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6557-1769por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil