Show simple item record

dc.contributor.authorMadella Junior, Mauro
dc.date.accessioned2024-07-23T18:40:03Zeng
dc.date.available2024-07-23T18:40:03Zeng
dc.date.issued2024-02-02eng
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20219por
dc.description.abstractDuring the COVID-19 pandemic, many topics involving science circulated through the media and social networks as a result of the search for the best way to prevent the disease. In this sense, a lot of content about alcohol circulated during this period, some of which contained information that was not supported by the scientific community. Therefore, the objective of this work was to investigate such content involving news and homemade hand sanitizer recipes on YouTube, in addition to proposing a didactic sequence using them in the classroom to promote students' scientific and technological literacy. The research is qualitative in nature and data analysis was carried out through the selection of excerpts contained in the videos and classifying them into possible categories: humanist objectives, social objectives, economic and political objectives, autonomy, dominance, communication, relationship with school chemical knowledge, possibility of an interdisciplinary approach and relationship with students reality/daily life. As a result, it was found that the videos analyzed covered the analyzed categories, indicating the potential for their use in the classroom and, finally, a didactic sequence was created using the Three Pedagogical Moments as a methodology with the incorporation of the analyzed videos, seeking to achieve the scientific and technological literacy process of students.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectVídeospor
dc.subjectReceitas caseiraspor
dc.subjectTrês momentos pedagógicospor
dc.subjectHomemade recipeeng
dc.subjectThree pedagogical momentseng
dc.titleO uso de conteúdos virais sobre álcool que circularam durante a pandemia da COVID-19 como potencialidade para a alfabetização científica e tecnológica em uma sequência de aulas em químicapor
dc.title.alternativeThe use of viral content about alcohol that circulated during the covid-19 pandemic as a potential for scientific and technological literacy in a sequence of chemistry classeseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Milaré, Tathiane
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4030661520659155por
dc.description.resumoDurante a pandemia de COVID-19, muitos assuntos envolvendo a ciência circularam pelas mídias e redes sociais como consequência da busca pela melhor maneira de prevenir a doença. Nesse sentido, muitos conteúdos sobre álcool circularam durante esse período, sendo que alguns deles traziam consigo informações que não eram respaldadas pela comunidade científica. Dessa forma, o objetivo deste trabalho foi investigar tais conteúdos envolvendo notícias e receitas caseiras de álcool em gel no YouTube, além de propor uma sequência didática utilizando-os em sala de aula para a promoção da alfabetização científica e tecnológica dos estudantes. A pesquisa é de caráter qualitativo e a análise dos dados foi realizada por meio da seleção de trechos contidos nos vídeos e sua classificação nas possíveis categorias: objetivos humanistas, objetivos sociais, objetivos econômicos e políticos, autonomia, domínio, comunicação, relação com os conhecimentos químicos escolares, possibilidade de abordagem interdisciplinar e relação com a realidade/ cotidiano dos estudantes. Como resultado, verificou-se que os vídeos analisados contemplaram as categorias analisadas, indicando a potencialidade de seu uso em sala de aula e, por fim, houve a elaboração de uma sequência didática utilizando como metodologia os Três Momentos Pedagógicos com a incorporação dos vídeos analisados, buscando atingir o processo de alfabetização científica e tecnológica dos estudantes.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus Araraspor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5438253207845477por
dc.publisher.courseQuímica - QL-Arpor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0005-4941-0689por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6557-1769por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil