Show simple item record

dc.contributor.authorFeliciano, Rayane
dc.date.accessioned2024-08-08T16:49:30Z
dc.date.available2024-08-08T16:49:30Z
dc.date.issued2024-08-05
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20333
dc.description.abstractThe present thesis is a bibliographic research with the objective of analyzing, in scientific production, the importance of capoeira in children's literature, in order to understand its relevance for an anti-racist education in accordance with Law 10.639 (Brazil, 2003). Therefore, it is necessary to investigate, "What is the contribution of capoeira to the Education of Ethnic-Racial Relations - ERER?" and "What do theses and dissertations say about capoeira in children's literature?" For the theoretical foundation, authors who are essential for understanding the topics addressed in this thesis were used, such as Gonzales; Hasenbalg (1982); Schwarc (1993); Lajolo; Zilberman (1993; 2004); Abramovich (1997); Fonseca (2006); Adichie (2009); Cuti (2010); Silva (2015); Gomes (2017); Souza (2017) and Columá (2020). In summary, capoeira is configured as a technology for transmitting knowledge through language, discourses, and narratives that contribute to the education of ethnic-racial relations. Capoeira, aligned with children's literature, expands the sociocultural repertoire and promotes human formation and less discriminatory attitudes by valuing black and Afro-Brazilian culture.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectCapoeirapor
dc.subjectERERpor
dc.subjectLiteratura infantilpor
dc.subjectEducação antirracistapor
dc.subjectChildren'sliteratureeng
dc.subjectAnti-racisteducationeng
dc.titleCapoeira na literatura infantil: contribuições para a Educação das Relações Étnico-Raciais (ERER)por
dc.title.alternativeCapoeira in children’s literature: contributions to the Education of Ethnic-Racial Relationships (ERER)eng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Monteiro, Maria Iolanda
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4189205834370563por
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso se constitui como uma pesquisa bibliográfica com o objetivo de analisar, na produção científica, a importância da capoeira na literatura infantil, a fim de compreender sua relevância para uma educação antirracista em consonância a Lei 10.639 (Brasil, 2003). Portanto, cabe investigar, “Qual a contribuição da capoeira para a Educação das Relações Étnico- Raciais- ERER?”, “O que traz as teses e dissertações acerca da capoeira na literatura infantil?”. Para a realização da fundamentação teórica foram utilizados autores (as) que se configuram como essenciais para o entendimento acerca dos temas versados neste trabalho de conclusão de curso, como, Gonzales; Hasenbalg (1982); Schwarc (1993); Lajolo; Zilberman (1993; 2004); Abramovich (1997); Fonseca (2006); Adichie (2009); Cuti (2010); Silva (2015); Gomes (2017); Souza (2017) e Columá (2020). Em suma, a capoeira configura-se como tecnologia de transmissão de conhecimentos por meio da linguagem, discursos e narrativas que contribuem para a educação das relações étnico-raciais, a capoeira alinhada a literatura infantil amplia o repertório sociocultural e favorece a formação humana e menos discriminatória diante da valorização da cultura negra e afro-brasileira.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.coursePedagogia - PedLpor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4534-1437por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil