dc.contributor.author | Feliciano, Rayane | |
dc.date.accessioned | 2024-08-08T16:49:30Z | |
dc.date.available | 2024-08-08T16:49:30Z | |
dc.date.issued | 2024-08-05 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20333 | |
dc.description.abstract | The present thesis is a bibliographic research with the objective of analyzing, in scientific production, the importance of capoeira in children's literature, in order to understand its relevance for an anti-racist education in accordance with Law 10.639 (Brazil, 2003). Therefore, it is necessary to investigate, "What is the contribution of capoeira to the Education of Ethnic-Racial Relations - ERER?" and "What do theses and dissertations say about capoeira in children's literature?" For the theoretical foundation, authors who are essential for understanding the topics addressed in this thesis were used, such as Gonzales; Hasenbalg (1982); Schwarc (1993); Lajolo; Zilberman (1993; 2004); Abramovich (1997); Fonseca (2006); Adichie (2009); Cuti (2010); Silva (2015); Gomes (2017); Souza (2017) and Columá (2020). In summary, capoeira is configured as a technology for transmitting knowledge through language, discourses, and narratives that contribute to the education of ethnic-racial relations. Capoeira, aligned with children's literature, expands the sociocultural repertoire and promotes human formation and less discriminatory attitudes by valuing black and Afro-Brazilian culture. | eng |
dc.description.sponsorship | Não recebi financiamento | por |
dc.language.iso | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de São Carlos | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Capoeira | por |
dc.subject | ERER | por |
dc.subject | Literatura infantil | por |
dc.subject | Educação antirracista | por |
dc.subject | Children'sliterature | eng |
dc.subject | Anti-racisteducation | eng |
dc.title | Capoeira na literatura infantil: contribuições para a Educação das Relações Étnico-Raciais (ERER) | por |
dc.title.alternative | Capoeira in children’s literature: contributions to the Education of Ethnic-Racial Relationships (ERER) | eng |
dc.type | TCC | por |
dc.contributor.advisor1 | Monteiro, Maria Iolanda | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4189205834370563 | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho de conclusão de curso se constitui como uma pesquisa bibliográfica com o objetivo de analisar, na produção científica, a importância da capoeira na literatura infantil, a fim de compreender sua relevância para uma educação antirracista em consonância a Lei 10.639 (Brasil, 2003). Portanto, cabe investigar, “Qual a contribuição da capoeira para a Educação das Relações Étnico- Raciais- ERER?”, “O que traz as teses e dissertações acerca da capoeira na literatura infantil?”. Para a realização da fundamentação teórica foram utilizados autores (as) que se configuram como essenciais para o entendimento acerca dos temas versados neste trabalho de conclusão de curso, como, Gonzales; Hasenbalg (1982); Schwarc (1993); Lajolo; Zilberman (1993; 2004); Abramovich (1997); Fonseca (2006); Adichie (2009); Cuti (2010); Silva (2015); Gomes (2017); Souza (2017) e Columá (2020). Em suma, a capoeira configura-se como tecnologia de transmissão de conhecimentos por meio da linguagem, discursos e narrativas que contribuem para a educação das relações étnico-raciais, a capoeira alinhada a literatura infantil amplia o repertório sociocultural e favorece a formação humana e menos discriminatória diante da valorização da cultura negra e afro-brasileira. | por |
dc.publisher.initials | UFSCar | por |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO | por |
dc.publisher.address | Câmpus São Carlos | por |
dc.publisher.course | Pedagogia - PedL | por |
dc.contributor.advisor1orcid | https://orcid.org/0000-0002-4534-1437 | por |