Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 89-101 of 101
-
Química experimental: uma abordagem investigativa do teor de ferro em alimentos por espectrofotometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 25/05/2020)Practical activities in the laboratory are guided by script with traditional procedures, and in order to carry out the experiments, it is necessary to follow a linear sequence, which the professor or text direct what and ... -
Química forense no ensino de Química: o que nos diz a literatura?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This dissertation discusses part of the Brazilian academic publications concerning forensic chemistry in chemistry teaching. In this regard, papers published on this subject from 2000 until the first bimester of 2018 were ... -
Redesenvolvimento de um medicamento injetável utilizando conceitos Quality by design (QbD) e Design of experiments (DoE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)This study redeveloped a similar pharmaceutical product with a combination of two active ingredients in the form of an injectable solution. The experimental part used the Quality by Design (QbD) approach with the aim of ... -
Remoção de fósforo em efluente por meio de adsorção em bentonita modificada, TechPhos®
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 28/05/2020)Most of the human activities that use water produce effluents which can contain large amounts of contaminants, such as organic matter, nitrogen compounds, phosphates and metals. In developing countries, the vast majority ... -
Separação de misturas no ensino fundamental: mapas conceituais e resolução de problemas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 24/01/2019)This professional master's work is focused on the following research question: "How and to what extent does the effect of concept maps on the solving of experimental problems related the separation of mixtures in junior ... -
Síntese, caracterização e estudo de nanômeros de silício como reforço mecânico em resinas acrílicas a base de PMMA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 17/07/2014)The search for improvements in material properties has been studied extensively and fabrication of polymeric nanocomposites stands out for having excellent mechanical properties. In this work, silicon nanomers were ... -
Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático : análise e possibilidades de uso no ensino médio de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 25/05/2012)This research investigated the use of popular science texts (PST) related to chemistry published in magazine Ciência Hoje (sections O Leitor Pergunta and Mundo de Ciência) between 2004 and 2008 and analyzed a teaching ... -
O uso das tecnologias da informação e comunicação nas visitas escolares do centro de ciências de Araraquara: análise sobre a gincana tecnológica e investigativa de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2012)This paper discusses the use of Information and Communication Technologies (ICT) in Chemistry Technological and Investigative Gymkhana, activity of the Sciences Center of Araraquara, an UNESP science museum. The objectives ... -
Uso de blogs na promoção da argumentação no ensino médio de Química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)In chemistry education, blogs have been used as a pedagogical strategy, enabling students to participate more actively in the teaching and learning process. This research aims to develop and stimulate argumentative practice ... -
Uso de textos de divulgação científica em aulas de química: sentidos e significados constituídos pelo professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)USE OF POPULAR SCIENCE TEXT IN CHEMISTRY CLASSES: SENSE AND MEANINGS CONSTITUTED BY THE TEACHER. Current research recommends the use of popular science texts (PST) in chemistry teaching in view of their potential to develop ... -
Utilização de atividades contextualizadas: uma perspectiva de aprimoramento de competências para o ensino da química de polímero- PET
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This work is the application of qualitative methodology in context, related to the packaging of carbonated drinks: the plastic bottles. These bottles have as raw material for manufacturing the monomer, Terephthalic acid, ... -
Utilização de Quimiometria na avaliação da influência de diferentes níveis de circulação de ar na determinação de umidade por secagem em estufa de ar forçado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 13/12/2021)Moisture content is one of the most relevant parameters for PepsiCo products, because its percentage could directly affect the quality and safety of the products. One of the main methods used to determine moisture in ... -
Vivenciar para apreender: o meio ambiente como contexto para o ensino de polímeros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 11/07/2014)Through the student‟s desinterest and the difficulties in the teaching-learning process of this science, where the teaching methodology employed traditionally is based on the traditional teaching model of ...