• Matemática Chinesa como ferramenta de apoio ao ensino de matemática em escolas públicas 

      Silva, Liliane Feitoza Bispo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2023)
      This work aimed to recover and deepen essential mathematical skills described in the Currículo Paulista in two different educational units. We developed a sequence of five adapted activities inspired by chapters from the ...
    • Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico 

      Faifer, Isabel Roncato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)
      Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ...
    • O aluno em ação: coeficientes, taxas e índices 

      Zago, Luana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/02/2023)
      This work addresses a sequence of activities applied in a classroom, in a public school in the city of Bariri in the state of São Paulo, with numerous challenges, some of which are reported in the text. The work was ...
    • Análise de livros didáticos à luz do modelo MTSK: um foco nos números racionais 

      Batista, Éverton Ferraz Marcelino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 10/03/2023)
      This dissertation brings an analysis of two 6th grade mathematics textbooks, which were validated in the last three years of the National Book and Didactic Material Program (2014, 2017 and 2020). The analysis consisted ...
    • Desenvolvimento do aplicativo "O Número Secreto" e uma experiência de aplicação para alunos do ensino fundamental 

      Tagliaferro, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)
      The present work has, as its objective, the development of an application of the game “The Secret Number”, available on the OBMEP´s website, and its proposed use in the classroom. Currently, Math teachers face enormous ...
    • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

      Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
      Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
    • Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem 

      Lunetta, Camila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)
      This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ...
    • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

      Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
      The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
    • Uma proposta de ensino de prisma e pirâmide a um aluno com TEA 

      Bertalha, Graziela de Fátima Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 20/12/2023)
      The research was a case study in which the particpant is a student with Autism Spectrum Disorder and aimed to assist the teacher in his teaching task, developing mathematical pedagogical resources anchored to the Van Hiele ...
    • Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica 

      Duarte, Ronan Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ...
    • Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra 

      Leite, Adriane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/10/2015)
      This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino das funções trigonométricas 

      Batista, Valéria Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/08/2015)
      This research has focused primarily on teaching trigonometric sine and cosine functions. The proposal is to organize the teaching of these functions, in order to improve good learning situations to students, to encourage ...
    • O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf 

      Gonçalves, Natalia de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ...
    • O ensino de funções trigonométricas através da resolução de problemas 

      Hristov Sobrinho, Dimitrie (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)
      The Brazilian high school, particularly in São Paulo State, has as general objectives the deepening the concepts studied in elementary school, making the student able to continue their studies in higher education and / or ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • O uso do software Modellus na formação inicial dos licenciandos em Física dentro da abordagem metodológica da sala de aula invertida 

      Tomanik, Marcelo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/08/2015)
      This paper presents an application experience of the methodology called Flipped Classroom in a class of undergraduates in physics at the University of Uberlandia, using a computational mathematical modeling software, the ...
    • O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya 

      Cáceres, Fábio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ...
    • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

      Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor 

      Rubim Junior, Jackson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/09/2014)
      This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ...