• No altar e na sala de aula : vestígios da catequese e educação franciscanas no sudeste goiano (1944-1963) 

      Barros, Aparecida Maria Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2010)
      The survey, whose object throve institutional relations of church and society mediated by education, aimed to examine the remains of catechesis and education materialized in the Franciscan parish schools established in ...
    • No espaço-tempo da brincadeira no Programa Curumim/SESC São Carlos : crianças e adultos, saberes em relação 

      Sartori, Gabriela Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      This research seeks to comprehend the play, present in childhood ludic culture, in the wide context that involves child and its stories, social cultures and with those, the educative processes that are produced. The study ...
    • No espetáculo do riso : uma abordagem etnográfica da comédia stand-up 

      Sechinato, Juliana Spagnol (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)
      Supported by the Classic Laugh and Humor Theories as background, according the approach of the anthropology of performance and the ethnographic work carried out in a comedy club in São Paulo city, this work aims to understand ...
    • "No galejo da remada": estudo etnográfico sobre a noção de aventura em Brotas, SP 

      Bandeira, Marília Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 27/06/2012)
      To investigate the use and development of the idea of adventure in brasilian sports field was the main goal of this study. Due to the enormous variability of the contemporary experience of adventure, I tried to follow the ...
    • No interior da medida: punição e relações raciais no sistema socioeducativo na cidade de São Carlos 

      Mattos, Kênia Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 06/09/2023)
      This dissertation investigated how ethnic-racial relations are evident in the implementation of socio-educational measures applied in an open environment (assisted liberty and provision of services to the community) ...
    • No labirinto da gestão: notas sobre moradores de rua e trabalhadores da assistência social 

      Pereira, Luiz Fernando de Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 19/04/2013)
      Cette thèse porte sur la gestion des sans domicile fixe en dehors des contextes métropolitains ou des grands centres urbains. Elle vise l‟analyse des mécanismes qui affectent à la fois les sans domicilie fixe assistés, ...
    • No território da criação artística: a jornada de Tempestade, de Cesar Cabral 

      Lima, Daniela Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/10/2014)
      This research analyses the artistic creation process of a short animation film called the Tempest. Created in 2010, by Brasilian director Cesar Cabral at the Coala Film Studios (Santo André, São Paulo). The audiovisual ...
    • No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural 

      Galizia, Fernando Stanzione (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
      This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ...
    • A noção cartesiana de subjetividade 

      Guimarães, João Antônio Ferrer (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2012)
      Cet article a comme objectif présenter une discussion sur la nature de la notion de la base du pensement cartésien: le cogito. En étudiant la nature du cogito comme une substance qui pense on a l intention de montrer l ...
    • A noção de inconsciente em Freud sob a perspectiva do recalcamento 

      Rodrigues, Helena Zoneti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2022)
      The objective of this work is to methodically analyze the notion of the unconscious formulated from the concept of repression (Verdrängung) from the point of view expressed in chapter 7 of the work The Interpretation of ...
    • A noção de perspectivismo na filosofia de Blaise Pascal 

      Pinto, Rodrigo Hayasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 01/12/2006)
      The aim of this thesis is to understand Blaise Pascal's philosophical conception of science and morality on the basis of a more fundamental notion the notion of perspectivism. By not basing knowledge on ultimate and ...
    • A noção de representação na Crítica da Razão Pura 

      Cunha, Peterson Kenji da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/04/2021)
      The term representation is present throughout the Critique of Pure Reason, a clear indication of its importance for Kant´s critical investigation. However, despite the assumed importance, at each moment, the use of this ...
    • A noite também educa : compreensões e significados atribuídos por prostitutas à prática da prostituição 

      Sousa, Fabiana Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)
      This research aimed to understand how prostitutes are educated in the practice of prostitution. This research is developed with the aim of transforming absences in presence, that is, seeking to understand the experiences ...
    • O nome de memória mensalão: um acontecimento discursivo moral entre a transparência e opacidade de sentidos na valsa dos metadiscursos 

      Alcântara, Gleice Antonia Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      Cette thèse entend contribuer aux études discursives sur la question de la dénomination des événements politiques brésiliens à partir du concept de nom de mémoire. L’objet de notre problématisation est le nom propre (désigné ...
    • A nomeação como procedimento de constituição da identidade negra nos discursos sociais e nos documentos oficiais do Estado: um silenciamento da miscigenação 

      Luz, Marcelo Giovannetti Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/12/2011)
      This thesis, titled Naming as a procedure for setting up of black identity in social discourse and official documents of the State: a silencing of miscigenation, aims to analyse the formation of a new black identity in ...
    • Nomeação em crianças pequenas 

      Aniceto, Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)
      The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ...
    • Nomes corpos e lugares na etnografia Pirahã 

      Felizes, Pedro Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/01/2022)
      This research proposal proposes a set of possibilities through the conceptions of place, body and person among the Pirahã, a group who speak the Mura language of the Maici river basin in central Amazonia. The project was ...
    • Nos caminhos da cultura e dos dons : os Guarani e instituições no norte do Paraná 

      Costa, Samuel Douglas Farias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/12/2016)
      Indigenous Land Pinhalzinho, in Tomazina, and the city of Maringá. Two places in north of Paraná separated by about 250 km and connected by a relational complex that involves Guarani people and some institutions, including ...
    • Nos caminhos da escola do campo : processo de implantação da educação do campo no município de Matão, SP 

      Jesus, Adriana do Carmo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)
      This paper addresses the contexts and processes regarding the implementation of the education proje Rural education, municipality of Matão and education project of the field.ct within the field of the Municipal Education ...
    • Nos meandros do processo de formação da identidade profissional de professoras e professores negros. 

      Moraes, Regina Helena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2006)
      The target of this work is to understand how the formation process of the professional identity of the black teacher is. For that, I make use of the following research question: in which circumstances black teachers build ...