Listar Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por título
Mostrando ítems 3542-3561 de 5251
-
Narrativas de amor e luta : a constituição da oficialidade da monogamia e a luta contra a subjugação das mulheres
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)In this dissertation it proposes to understand how is discursively constituted the relationship between monogamy and the subjugation of women. For that, it bases the theoretical assumptions developed by the Bakhtin Circle, ... -
Narrativas de bloqueio à criminalização da violência contra LGBTIs no Brasil: estudo de caso sobre uma omissão legislativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This dissertation aims to analyze the trajectory of the discussions about an anti discrimination law that wanted to include the violence motivated by sexual orientation and gender identity, debates held in the brazilian ... -
Narrativas de professoras egressas do PARFOR: o que dizem as flores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The present thesis, developed in the Postgraduate Program of Education in the Federal University of São Carlos, focuses on teacher education public policies. The main objective was to analyze the implications of the Basic ... -
Narrativas de professoras formadoras que ensinam matemática em cursos de pedagogia: formação, identidade e tensões no campo da docência e da pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This research pertains to a master's thesis affiliated with the Postgraduate Program in Education (PPGE), within the research line "Science and Mathematics Education" at the Federal University of São Carlos (UFSCar), and ... -
Narrativas de professoras iniciantes: elementos que constituem a identidade docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/02/2024)This Course Completion Work (TCC), linked to the degree course in Pedagogy at the Federal University of São Carlos (UFSCar), whose focus lies on investigating teachers' narratives about the beginning of their teaching ... -
Narrativas de professoras negras na intimidade do ambiente escolar: desdobramentos da lei 10.639/03 em torno do saber docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)As a result of manifestations led mainly by black social movements, the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian history and cultures became a reality in Brazil through the Law number 10.639/03; which covered all ... -
Narrativas de professores de inglês de escolas públicas e o seu caráter revelador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/04/2013)The aim of this study was to analyze narratives of English language teachers from public schools in São Carlos and Araraquara from the 1950s to 2012, so as to understand the changes that have occurred in the teaching of ... -
Narrativas de Thereza Santos: contribuições para a educação das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/09/2008)This study, intitled Narratives of Thereza Saints - Contributions for the Education of the Ethnic-Racial Relations , have the objective to identify and to understand the pedagogical potentialities gifts in the narrative ... -
Narrativas do espólio: uma etnografia sobre o fandango e a perda cultural caiçara (Cananéia SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 12/03/2015)This dissertation aims to undertake an analysis, based on ethnography between fandangueiros of the southern coast of the state of São Paulo, in the municipality of Cananéia, who seeks to follow the flow as it interweaves ... -
Narrativas em libras como dispositivo formativo para tradutores e intérpretes de libras voltadas ao público infantil surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2022)The work of translators and interpreters of Libras/Portuguese Language with deaf children is a big challenge, especially when the children are in the process of late language acquisition, as commonly occurs with deaf ... -
Narrativas hipertextuais digitais: uma poética procedimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 03/09/2021)Es en la materialidad que la literatura se realiza y huye a la abstracción. Hablar en literatura digital, por supuesto, es antes de todo atentarse para el medio. Hay una diferencia material entre el medio digital y el medio ... -
Narrativas machadianas: transcendência e historicidade no processo formativo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2006) -
Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ... -
Narrativas visuais e a educação pela imagem em "O dia em que me tornei mulher" de Marziyeh Meshkiny
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)This work aimed to present a theoretical and filmographic discussion based on the images and allegories captured from the Iranian film “The Day I Became a Woman” by director Marziyeh Meshkiny, with the purpose of establishing ... -
Narrativas, “espaço” e dádivas. A conformação de um Movimento de luta por moradia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 09/05/2018)The reflections presented in this work are the result of two years of ethnographic research realized with the Movimento de Moradia da Região Centro (MMRC) or the Housing Movement of the Centre Region. The MMRC is a social ... -
Nas entrelinhas da história, memória e gênero. Lembranças da Fazenda Jatahy.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 20/02/2006)This study presents the remembrances of female and male coffee-farm workers from the Jatahy Farm, located at the Luiz Antonio County, Northeastern region of the São Paulo State, Brazil. The Jatahy Farm was a property that ... -
Nas margens da presença: a questão do logos em Merleau-Ponty
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 03/04/2019)This thesis establish the infrastructure of logos in philosophy of Merleau-Ponty. Firstly we approach de structural aspects of perceptual logic to, utterly, confront this with a general reformulation of sense based on the ... -
Nas tramas da revitalização : conflitos e movimentos na zona portuária do Rio de Janeiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 31/05/2016)This thesis focuses on the observation and analysis of the connections among memory, conflict and politics in social network associations, neighborhoods and local sociabilities in the context of the urban “revitalization" ... -
Natação para bebês com necessidades especiais: efeito de um programa de estimulação aquática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Swimming for babies is an activity which is rich in stimulus towards the growing capabilities and motor, cognitive, affective and social abilities of the baby. When directed towards babies and children who have special ... -
"Natural que seja assim": uma proposta de rede construcional das construções semi-insubordinadas do português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/06/2022)Semi-insubordinate constructions (SIC) are reported by Van Linden and Van de Velde (2014) as constructions formed by an initial constituent followed by a noun clause introduced by the connective ‘that’. The initial constituent ...