Navegando Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por título
Itens para a visualização no momento 2625-2644 of 5276
-
Gestão de dados de pesquisa nas bibliotecas universitárias públicas paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 13/01/2021)In E-Science context, diverse and varied research data are developed and generated in a collaborative way. These data can be shared with other researches, improving scientific development, publishing quality research and ... -
Gestão de desempenho na administração pública: um estudo multicaso em instituições federais de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 18/04/2018)This study sought to contribute to the human performance management debate in the public administration by evaluating the performance management systematics of five federal educa-tional institutions (considering nine study ... -
Gestão de TIC no processo de compras públicas: análise da efetividade e dos entraves do sistema SAGUI suprimentos da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/09/2022)The general objective of this work was to evaluate the effectiveness and the obstacles of the System SAGUI Suprimentos of UFSCar, from public procurement processes in the form of price registration. This case study, based ... -
Gestão democrática da escola e a perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011) -
Gestão democrática da escola pública : a participação como princípio da democracia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This paper analyzes the basis of participation, as a principle of citizenship and democracy, in order to understand its limits and possibilities when they are applied to educational processes, especially those referring ... -
Gestão democrática para a acessibilização de programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: o caso UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)This research discusses the democratic management dedicated to the promotion of accessibility in contexts of postgraduate programs - PPGs. In recent years, the democratization of these spaces has culminated in the expansion ... -
Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ... -
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
A gestão do conhecimento nos processos do Departamento de Almoxarifado da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 13/08/2015)Knowledge management is the orderly activity that an organization conducts to appropriate the known knowledge, register and catalog it, and make it available to the entire organization.The management, creation, and ... -
Gestão do conhecimento: um modelo para unidades de pesquisa do Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)In the context of Public Administration (PA), Knowledge Management (KM) acquires its own concept and characteristics due to its specificities, such that the GC seeks to help these organizations face new challenges, implement ... -
Gestão do conhecimento: uma proposta de modelo para associações empresariais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 25/02/2014)In an environment where competitive advantage and taking appropriate decisions are essential to business success, the use of mechanisms that facilitate the storage and retrieval of informational sources and knowledge ... -
Gestão e desenvolvimento em fatores humanos na segurança de voo: estudo na manutenção aeronáutica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 28/02/2011)This paper discusses the structure and systematic procedures practiced by Brazilian aircraft maintenance centers and related to human factors. To survey and analysis of information, exploratory research techniques were ... -
A gestão educacional no Município de Araraquara: a questão dos Conselhos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/09/2006)This work introduces a study of the implementation and running of the councils of popular participation related to the educational area in the Municipal Corporation of Araraquara. Since the possession of the affiliation ... -
Gestão educacional pós-municipalização: práticas patrimonialistas, poder e outros desafios na ótica dos gestores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)This work aims to study the social representations of municipal education, in 7 cities of the southern coastal state of Sao Paulo, from which the goal stands analyze and understand the changes in power relations inside the ... -
A gestão entra em cena: um estudo do programa gestão nota 10 do Instituto Ayrton Senna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study aims to identify and analyse the theoretical and methodological foundations in which underlie the Programa Gestão Nota 10, from Ayrton Senna Institute, which aims to implement a management methodology in public ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
Gestão estratégica de Tecnologia da Informação (TI) no serviço público: estudo de caso do Comitê Gestor de Tecnologia da Informação (TI) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)The purpose of this work is to check if and how the strategic planning of information technology occurs in organizations of the Federal Public Administration (FPA) from the case study of the elaboration, implementation and ... -
Gestão estratégica de tecnologia da informação com uso de BSC: uma pesquisa-ação em uma instituição pública federal brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)This dissertation carries out the Strategic Reference Review of the Information Technology Master Plan of a federal public institution of basic and technological education, aiming to provide an improvement in the elaboration ... -
Gestão por competência: análise de modelos e aplicações em bibliotecas universitárias federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 14/05/2021)The present research proposal analyzed the management models applied in Federal University Libraries comparing them with the Competency Management model, highlighting the pros and cons after their implementation by the ... -
A gestão por competências em Universidades Federais : um estudo comparado na perspectiva do campo CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 10/08/2017)Considering the social commitment played by the federal universities, as producers of new knowledge, and the training of qualified professionals and researchers able to contribute to the development of the society, this ...