• No território da criação artística: a jornada de Tempestade, de Cesar Cabral 

      Lima, Daniela Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 30/10/2014)
      This research analyses the artistic creation process of a short animation film called the Tempest. Created in 2010, by Brasilian director Cesar Cabral at the Coala Film Studios (Santo André, São Paulo). The audiovisual ...
    • No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural 

      Galizia, Fernando Stanzione (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)
      This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ...
    • A noção cartesiana de subjetividade 

      Guimarães, João Antônio Ferrer (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2012)
      Cet article a comme objectif présenter une discussion sur la nature de la notion de la base du pensement cartésien: le cogito. En étudiant la nature du cogito comme une substance qui pense on a l intention de montrer l ...
    • A noção de inconsciente em Freud sob a perspectiva do recalcamento 

      Rodrigues, Helena Zoneti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/08/2022)
      The objective of this work is to methodically analyze the notion of the unconscious formulated from the concept of repression (Verdrängung) from the point of view expressed in chapter 7 of the work The Interpretation of ...
    • A noção de perspectivismo na filosofia de Blaise Pascal 

      Pinto, Rodrigo Hayasi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 01/12/2006)
      The aim of this thesis is to understand Blaise Pascal's philosophical conception of science and morality on the basis of a more fundamental notion the notion of perspectivism. By not basing knowledge on ultimate and ...
    • A noção de representação na Crítica da Razão Pura 

      Cunha, Peterson Kenji da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/04/2021)
      The term representation is present throughout the Critique of Pure Reason, a clear indication of its importance for Kant´s critical investigation. However, despite the assumed importance, at each moment, the use of this ...
    • A noite também educa : compreensões e significados atribuídos por prostitutas à prática da prostituição 

      Sousa, Fabiana Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)
      This research aimed to understand how prostitutes are educated in the practice of prostitution. This research is developed with the aim of transforming absences in presence, that is, seeking to understand the experiences ...
    • O nome de memória mensalão: um acontecimento discursivo moral entre a transparência e opacidade de sentidos na valsa dos metadiscursos 

      Alcântara, Gleice Antonia Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      Cette thèse entend contribuer aux études discursives sur la question de la dénomination des événements politiques brésiliens à partir du concept de nom de mémoire. L’objet de notre problématisation est le nom propre (désigné ...
    • A nomeação como procedimento de constituição da identidade negra nos discursos sociais e nos documentos oficiais do Estado: um silenciamento da miscigenação 

      Luz, Marcelo Giovannetti Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/12/2011)
      This thesis, titled Naming as a procedure for setting up of black identity in social discourse and official documents of the State: a silencing of miscigenation, aims to analyse the formation of a new black identity in ...
    • Nomeação em crianças pequenas 

      Aniceto, Gabriela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)
      The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ...
    • Nomes corpos e lugares na etnografia Pirahã 

      Felizes, Pedro Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/01/2022)
      This research proposal proposes a set of possibilities through the conceptions of place, body and person among the Pirahã, a group who speak the Mura language of the Maici river basin in central Amazonia. The project was ...
    • Nos caminhos da cultura e dos dons : os Guarani e instituições no norte do Paraná 

      Costa, Samuel Douglas Farias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/12/2016)
      Indigenous Land Pinhalzinho, in Tomazina, and the city of Maringá. Two places in north of Paraná separated by about 250 km and connected by a relational complex that involves Guarani people and some institutions, including ...
    • Nos caminhos da escola do campo : processo de implantação da educação do campo no município de Matão, SP 

      Jesus, Adriana do Carmo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)
      This paper addresses the contexts and processes regarding the implementation of the education proje Rural education, municipality of Matão and education project of the field.ct within the field of the Municipal Education ...
    • Nos meandros do processo de formação da identidade profissional de professoras e professores negros. 

      Moraes, Regina Helena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/01/2006)
      The target of this work is to understand how the formation process of the professional identity of the black teacher is. For that, I make use of the following research question: in which circumstances black teachers build ...
    • Nos nervos, na carne, na pele : uma etnografia sobre prostituição travesti e o modelo preventivo de AIDS. 

      Silva, Larissa Maués Pelúcio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 13/06/2007)
      This dissertation looks at the discussion that unfolds within the official STD/AIDS prevention model set up to provide attention to travestis involved in prostitution in the city of São Paulo. Using ethnographic methods, I ...
    • Nos rastros de Limite : um estudo de caso na história da preservação das imagens em movimento no Brasil 

      Vasques, Alexandre Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 20/09/2012)
      The theme of this work is the film preservation in Brazil and its focus is the film preservation history of Limite (Mário Peixoto, 1931). In the introduction we situate our research within a Brazilian reality of appreciation ...
    • Notas desarmônicas: possibilidades de atuação e vivências dos graduados em música 

      Toscano, Ana Beatriz Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)
      This research aimed to investigate the possibilities of professional performance of graduates from the music university course, as well as the perceptions of these subjects regarding their employment. The proposal was to ...
    • Notas discursivas sobre autoria na rede (WEB) : o funcionamento polifônico da autoria no sistema computacional NELL 

      Hruschka, Estevam Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/04/2016)
      This research work aims at giving thought to the authorship concept when applied to a computational system – NELL (Never-Ending Language Learner) - that was designed to read the WEB in order to automatically build a ...
    • Notas sobre o debate entre a modernidade e a tradição nas ideias pedagógicas nas décadas de 1920 e 1930: o esboço de um conflito 

      Baldan, Merilin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)
      The PhD research with the title Highlighting the debate between tradition and modernity in pedagogical ideas during the 1920-1930 decades: the sketch of a conflict is an investigation about pedagogical press and pedagogical ...
    • A nova concepção da iniciação científica nas IFES: um estudo de caso 

      Bedendo, Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)
      This paper examines some of the key elements that make up the field of scientific studies on the specificity of initiation of the course of Production Engineering, Federal University of São Carlos (UFSCar), which tend to ...