Navegando Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por data do documento
Itens para a visualização no momento 61-80 of 5276
-
A visão da escola sobre a interação com as famílias dos alunos: o cenário em primeiras séries do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The main objective of this qualitative research was to understand through observation some practices of the daily school and through interviews, the relationships established at the school, acted by the director, ... -
Gênero e educação: abordagens e concepções em dissertações de mestrado no estado de São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/12/2003)The purpose s work is to analyze and systematize 19 (nineteen) dissertations that focused the educational process associated to gender category presented between 1990 to 2000, in universities located in Stated of São Paulo: ... -
Surdez e educação: pais de crianças surdas e ansiedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/01/2004)A deaf child's birth brings the family into a new reality. Such reality might unchain anxiety states or not, depending on the conception the family has on deafness and deaf people as well as on interaction quality and ... -
Imigração e casamentos: o caso de São Carlos (1890 a 1939).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 19/01/2004) -
A aceitação e o enfrentamento da cegueira na idade adulta.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2004)The goal of this study was to analyze the factors which influence the process of accepting and coping with blindness for those who have lost their eyesight through accident or disease in adulthood. Twenty individuals (14 ... -
Educação e liberdade em Jean-Jacques Rousseau.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/02/2004)Les différentes manières de comprendre la liberté et l'éducation nous amènent à l'héritage des Lumières présenté par Jean-Jacques Rousseau. Celui-ci, en tant que premier critique de la modernité, ouvre un débat dans le ... -
As contribuições do processo de implementação do projeto para o ensino de Ciências " ABC na educação científica - a mão na massa" para o desenvolvimento profissional de uma professora de pré-escola.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2004)This work consider two point: by one hand, recognizing the important issue that the Natural Science, since the begging of school time, can contribute in a formation of critical students that ask about the reality around ... -
Capacitação de conselheiros tutelares: instruir para aprimorar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2004) -
Escola e famílias: mundos que se falam? Um estudo no contexto da implementação da progressão continuada.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2004)The aim of the present study was to analyze how school-families relations took place in the context of the implementation of the Continued Promotion (Progressão Continuada) policy at a public elementary school in the State ... -
Construindo a trajetória docente: os percursos formativos de professores de ciências.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2004)The present study investigated how the Science teachers felt their formation through their personal education and professional lives. If we understand the teacher s formation as a period that comprehend his/her teaching ... -
Inclusão social, progressão continuada e ciclos no estado de São Paulo: implicações e contradições (1998-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2004)Cette étude a le but d analyser, dans la période de 1998-2002, les implications et les contradictions engendrées par l adoption de les cycles avec progression continue , décision prise par la Secretaria de Estado da ... -
Um partido em mutação: a transformação do PT e seus reflexos sobre as campanhas presidenciais (1989-2002).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 02/03/2004)Under a sartorian perspective, we characterized the Brazilian Workers Party (PT) as an anti-system party until the middle of the 90´s, because in some of their actions the party s objective was to cause symbolic impacts ... -
Conservar para quem? Conflitos sociais originários do uso de recursos naturais em unidades de conservação. Estudo de caso: Estação Ecológica de Jataí, Luiz Antonio, SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 03/03/2004)The main objetive of this research is to identify and anyze social conflits caused by the use of natural resources in a preservation area of restricted use. Interviews were done with a sample of six participants, who ... -
A utilização de jogos com movimento como recurso didático: diversificando as formas do ensinar e do aprender.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)This research had as the subject matter, the use of the game with movement as assistance on school teaching. The approach of the subject-matter at issue, required a series of inquiries and considerations about the situation ... -
Relação escola e famílias: a visão de professores e mães de alunos de classes de recuperação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)The aim of this study is to identify the inter-relationships established between teachers and 4th grade fundamental school pupils families that have learning difficulties and attend to parallel reinforcement classes. Took ... -
A duração psicológica em Bergson
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 08/03/2004) -
Desenvolvimento de um programa educacional de formação continuada: o torna-se educador a partir de reflexões e (trans) formações em busca de melhoria do ensino e da aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/03/2004)The teaching democraticalization by Federal Constitution of 1988 and the National Education Basis and Guidelined Law 9394/96, provided opportunity of teaching for all and intensified the need of educational system changes ... -
As possibilidades e os limites do trabalho do diretor em uma escola estadual do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)The present study considers the possibilities and the limits of a school Principal s work in a daily routine of a state high school. By identifing the dificulties found by school Principal attemps to the abilities that ... -
Esquerda e Forças Armadas no Brasil do pós-guerra fria.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 10/03/2004) -
Deleuze: do pensamento trágico à nova imagem do pensamento em Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/03/2004)This study aims at following Deleuzes s reflections about Nietzsche, assuming as the reading object the book Nietzsche and the Philosophy (1962). From the first pages, Deleuze asserts that Nietzsche is responsible for ...