Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 21-40 of 5404
-
Acessibilidade digital em ONGs brasileiras para pessoas com deficiência: análises, perspectivas e desafios para a inclusão tecnológica e social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Digital information and communication technologies have enabled the expansion of informational and communication resources across various organizations and companies, catering to diverse audiences. Among these resources, ... -
Acessibilidade em trabalhos acadêmicos para surdos sinalizantes: E-book acessível
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Deafness is a disability marked by the total or partial absence of hearing. Deaf people face challenges mainly related to people's attitudes and lack of adaptations. These people mostly use the Brazilian Sign Language ... -
Acessibilidade informacional e comunicacional em editais de ingresso da Educação Superior: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2024)Higher Education Institutions (HEIs) are important social historical-cultural spaces, for development, through their teaching, research, extension, management and coexistence activities. However, people with disabilities ... -
Acessibilidade na produção e difusão digital do conhecimento científico: análise e proposições de boas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The referent study has how to explore and analyze the TCCs produced by CLEEsp/UFSCar, aiming at the aspects of informational and communicational accessibility, in the digital dimension. Specifically, the study aimed at a) ... -
Acessibilidade para a pessoa com cegueira em trilhas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/02/2009)The independence of blind people while in mobility, the object of this research, is one of areas that provide a high incidence of exclusion, since this is a limitation on a fundamental right of all citizens, which is the ... -
Acesso aberto e recursos educacionais : análise de um disurso oficial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The Discourse Analysis (AD) is the base of our research project, and once we are affiliated to this theoretical-methodological perspective, we understand that the discourse is not mere transmission of information, but a ... -
Acesso aberto na UFSCar: um estudo sobre a produção científica dos docentes dos Programas de Pós-graduação do CCET e CECH
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/08/2018)A subject of constant discussions, scientific communication, since the seventeenth century, has been undergoing several changes. One of the most dramatic of those was from the middle of the last century with the emergence ... -
Acesso à justiça a partir da análise do ambiente virtual brasileiro: uma perspectiva interdisciplinar CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 13/01/2023)Based on innumerable scientific advances witnessed by mankind in the last decades, especially after the creation of computers and the Internet itself, it is a fact that the area of social communication has significantly ... -
ACT : uma possibilidade de prevenção universal à violência contra a criança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/10/2014)Aggressive models can be learned during childhood, critical period to children to learn basic skills and whose effects are long lasting. In this sense, prevention programs that emphasize the role of environment in ... -
Ação afirmativa e cotas: um percurso pela imprensa brasileira (de 1995 a 2002)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 23/05/2005)The racial question acquired centrality in the Brazilian context lately, due to mobilization arond the offer about especific public politics towards to black people, or affirmative action . This theme is fundamental ... -
Ação afirmativa e raça no Brasil: uma análise de enquadramento midiático do debate político contemporâneo sobre a redefinição simbólica da nação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 03/03/2009) -
Ação da supervisão de ensino paulista: legal-racional e patrimonialista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)This research aims at analysing the teaching supervisor actions at the State Department of Education of the State of São Paulo. The position of teaching supervisor is the one which, since its origin, would be in charge of ... -
A ação política dos bispos católicos na ditadura militar: os casos de São Carlos e Assis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 03/06/2015)The academic literature often references the articulation of the Catholic Church in the period of the military dictatorship in Brazil (1964-1984), sometimes supporting the coup, sometimes taking part in the democratic ... -
As ações afirmativas como tensão à estrutura universitária: o caso da UEL (2004-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The multiple racial inequalities, components of the everyday life of the Brazilian Negro, were historically questioned in different ways, mainly by the actions of the Black Movement. Claimed by the latter, racial quotas ... -
Ações afirmativas: políticas de permanência para estudantes cotistas na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)Affirmative actions have been implemented in public educational institutions as a way of trying to "compensate" a history of social inequalities in the access to Brazilian higher education. Among other public policies, ... -
Ações colaborativas em contexto escolar: desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/04/2013)This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ... -
Ações colaborativas entre atendimento educacional especializado e educação física: possibilidades para inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The Specialized Educational Service (SES) is a support service developed by a specialized professional who, in partnership with regular school teachers, verifies the barriers to learning, establishing suitable environments ... -
As ações da prefeitura municipal de Campinas frente à demanda por vagas na educação infantil (2001-2008)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/08/2009)This dissertation presents a study of the formulation and implementation of Schooling Public Policies for children from 0 to 6 years old in the institutions for pre-school education in the city of Campinas, in the interior ... -
Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ... -
Ações de professores pré-escolares para identificação de alunos com deficiência ou atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/05/2020)Children's education at daycare centers and pre-schools has gotten more and more visibility, babies and children have been spending more time at these units of child education, making it possible for teachers and other ...